Supermarktomzet september: +2,8%

0
Leestijd: < 1 minuut

De supermarktomzet is in september met 2,8% naar € 2,45 miljard gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo maakt GfK vandaag bekend. Het aantal winkelbezoeken lag hoger (+1,3%) en ook de omzet per kassabon steeg met 1,5%, van € 21,21 in september 2010 naar € 21,70 nu.

 

In de eerste drie kwartalen van dit jaar is de supermarktomzet met 2,6% toegenomen, van € 23,33 miljard in 2010 naar € 23,94 miljard in 2011. Steeds meer huishoudens (nu 38,9%) bezoeken steeds vaker (nu 5,1 keer) de supermarkt op zondag. Het merendeel van de bezoeken vindt in de middag plaats.

 

Het omzetaandeel zondagverkopen groeit nog steeds. GfK verwacht dat het omzetaandeel over 2011 uitkomt boven de 1,5% oftewel € 500 miljoen. Het belang van de zaterdag neemt daarentegen de laatste jaren af. Het zondagomzetaandeel groeit in alle fasen van de lifecycle, maaar vooral jonge alleenstaanden en tweeverdieners bezoeken op zondag de supermarkt. In alle regio’s groeit de zondagomzet ook; vooral in de drie grote steden wordt op zondag vaak de supermarkt bezocht.

 

GfK maakt verder bekend dat het consumentenvertrouwen in drie maanden fors terug is gezakt en wel naar een niveau onder dat van begin 2009, mede door het sterk teruglopende vertrouwen in de economie (heden/verleden). Na Prinsjesdag is er grote onzekerheid over financiële situatie in komende 12 maanden waarneembaar. Bij de vaste klanten van de supermarkten zijn de verschillen in consumentenvertrouwen minder groot, maar ook hier daalt het vertrouwen bij alle formules.