Supermarktomzet vorige week: € 1,06 miljard volgens NielsenIQ

0
Leestijd: 2 minuten

De supermarktomzet van afgelopen week was € 1,06 miljard. Dat meldt marktonderzoeksbureau NielsenIQ. Die € 1,06 miljard is de hoogste weekomzet die NielsenIQ ooit waargenomen heeft. En het is de derde keer dat een weekomzet boven de € 1 miljard uitgekomen is.

Volgens NielsenIQ is dit enorme omzetbedrag te danken aan ‘de aanhoudende veranderde omstandigheden’ vanwege corona. “Eerder dit jaar noteerden de supermarkten al een recordomzet in de week voor Pasen. Door de last-minute ‘harde’ lockdown vlak voor kerst, die ervoor zorgt dat de horeca gesloten is, heeft de Nederlandse consument zijn toevlucht ook voor kerst tot de supermarkt gezocht.”

De omzet van € 1,06 miljard van vorige week betekent een groei van +3,7% t.o.v. week 51 in 2020. “Dit is de hoogste weekomzet ooit en de derde keer dat de grens van 1 miljard doorbroken is. Door de exceptionele ‘kerstweek’ stevent de totale supermarktomzet af op een jaaromzet rond de € 44,6 miljard. De supermarktbranche groeit in 2021 dan circa met +1,7% t.o.v. 2020. Deze groei komt boven op de groei van +9,1% die in 2020 werd gerealiseerd.”

Volgens Jasper Bins, ‘retailer lead’ bij NielsenIQ, zijn onder meer de aanhoudende beperkingen in de horecasector de oorzaak van de voortduring van de hogere omzetgroeicijfers. Zowel in voedingsmiddelen als in dranken is sprake van een verschuiving naar thuisverbruik. En verder het steeds meer ingeburgerde thuiswerken. Bins: “Naast verschuiving van aankoopkanaal en consumptielocatie, zien we dat de Nederlander zich steeds meer verwent.” In meerdere categorieën neemt NielsenIQ duidelijk een ‘premiumization’ waar, een overstap naar duurdere en kwalitatief hoogwaardiger artikelen. Bins: “Niet vreemd, want consumenten zoeken een vorm van compensatie voor de coronabeperkingen waar ze mee te maken hebben.”

Daarnaast is uiteraard de kerstweek een factor. In de aanloop naar de kerstdagen kopen consumenten altijd speciale producten voor onder meer het diner. Dat is een factor die NielsenIQ niet noemt. En verder is er nog een factor die volgens NielsenIQ meespeelt: inflatie. “Verhoogde grondstof-, transport- en energiekosten zullen deels terugkomen in de schapprijzen. Hierdoor zal de supermarktomzet een extra impuls krijgen.”