Superunie blaast gesaneerd merk Sense nieuw leven in

0
Leestijd: 2 minuten

Deze week heeft Superunie laten weten dat het met het merk Sense is begonnen (zie foto). Sense is een geelvetmerk, voor op brood etc. en om te bakken en te braden. Superunie komt met zeven kuipjes en twee flacons, de varianten daarbinnen zijn ‘original’, ‘light’, ‘romig’ en ‘cholesterolverlagend’. Alle Superunie-leden nemen het op, en ook Sligro, dat nog steeds ook Superunie-lid is.

Ja, maar dat was toch ooit het plantaardige merk van Van Dijk uit Lopik en Zeewolde? Ja, precies.
Van Dijk Food Products, ooit de grootste tegenstrever van de geel- en witvetten (in Nederland dan) van Unilever, uit Lopik en Zeewolde, bestaat niet meer. Het is deels opgegaan in Vandemoortele en deels in Remia. Vandemoortele nam zo’n tien jaar terug het bak- en smeergedeelte over en Remia de sauzen voor bij de frietjes en zo. Zoals het merk Gouda’s Glorie.

‘Het ‘plantaardige merk’? Ja, er was een tijd waarin geel- en witvetten zowel uit dierlijke als uit plantaardige artikelen bestonden. Natuurlijk, er is nog steeds grasboter en roomboter. Maar er was in de jaren negentig ook nog frituurvet dat dierlijk was. O nee, dat is er nog steeds, hoor! Het merk ‘Ossewit’, bijvoorbeeld.

Bij het toenmalige Van Dijk Food Products was Sense de tegenhanger van Becel van Unilever, in de tijd dat plantaardige vetten steeds meer een alternatief begonnen te worden voor dierlijke. Unilever was dan de marktpartij met het standaardmerk, het bekendste merk en ook het merk met de meeste innovatiegraad. Van Dijk Food Products kwam dan met een soortgelijk merkartikel, en altijd ‘ietsje goedkoper’ dan het referentiemerk van Unilever. Kwam Unilever met Chicken Tonight’, dan kwam Van Dijk een half jaar later ook met een smoorsauzenmerk voor over je gebakken kipfilet.

Fabrikanten als Van Dijk heb je eigenlijk niet meer. We bedoelen: fabrikanten die A-merken in de lucht houden, maar tegelijkertijd niet zelf innoveren, maar de innovatie van de grote concurrenten snel kopiëren. Dat was in de jaren negentig nog heel gewoon. En het is nu nog wel heel gewoon, maar dan zijn het geen volwaardige A-merkartikelfabrikanten meer. Eerder privatelabelfabrikanten die om een boodschap zijn gestuurd. ‘Maak dit voor ons. Tegen die prijs.’

Sense was plantaardig, en is nu onder de vlag van Superunie behalve plantaardig ook nog eens ‘zonder palmolie’. Marketingdirecteur Chrischa Ligtenberg van Superunie meldt in het persbericht dat Sense een mooie aanvulling is op ‘het merkenportfolio’ van Superunie.