Superunie kiest Fairtrade-thee voor alle huismerken
Superunie kiest Fairtrade-thee voor alle huismerken Shelflife

Superunie kiest Fairtrade-thee voor alle huismerken

· leestijd 1 minuut Algemeen

Superunie stapt over op de inkoop van Fairtrade-thee voor het complete huismerkassortiment van al haar leden. Vanaf 1 oktober 2010 zullen de eerste pakjes Fairtrade-thee in de schappen liggen. Het gaat hierbij om de huismerken: Perfekt, Markant, Plus, 1 de Beste en Spar. Het theeassortiment onder huismerk bestaat in totaal uit 102 producten. Met deze stap wordt de Fairtrade theemarkt naar verwachting in één keer verdriedubbeld.

Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar: “Superunie zet op een indrukwekkende manier de toon voor een doorbraak van Fairtrade in en buiten Nederland. Het bedrijf laat zien dat via handel een bijdrage kan worden geleverd aan armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling in de productielanden. Internationaal zie ik het Fairtrade keurmerk op dezelfde manier doorbreken. Het is prachtig dat Superunie hierin koploper is.”

Dick Roozen, algemeen directeur van Superunie: “Wij zijn ongelooflijk trots dat we deze stap kunnen zetten. Superunie koopt al sinds 2005 haar huismerkthee rechtstreeks bij een geselecteerde leverancier in Sri Lanka, die de beschikking heeft over haar eigen plantages. In een partnership met deze leverancier en Stichting Max Havelaar hebben we de Fairtrade-thee kunnen ontwikkelen. Hierdoor biedt Superunie haar leden meerwaarde op de Nederlandse markt en nemen we tegelijkertijd onze verantwoordelijkheid voor meer duurzame handel met oorsprongslanden.”

De thee van Superunie komt van Fairtrade gecertificeerde theeplantages in Sri Lanka. De theeplantages ontvangen tenminste de gegarandeerde minimum prijs van $ 2,00 per kilo. Daarnaast betaalt Superunie een extra premie van $ 0,50 per kg. Deze gaat rechtstreek naar de arbeiders, die gezamenlijk beslissen hoe die extra gelden worden besteed aan gemeenschapsprojecten als scholing, crèches of stromend water. Hiertegenover staat dat de Fairtrade theeplantages zich houden aan betere arbeidsomstandigheden en milieueisen.

De nieuwe aankoop gaat een flinke impuls betekenen voor de Nederlandse Fairtrade-thee en daarnaast ook voor de arbeiders op de theeplantages in Sri Lanka, want met de stap van Superunie wordt de verkoop van Fairtrade-thee in Nederland meer dan verdriedubbeld, zo verwachten Superunie en Stichting Max Havelaar.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.