Synergie Ahold Delhaize steeds beter zichtbaar

0
Ahold Delhaize heeft in het tweede kwartaal zowel de omzet als de winst zien toenemen. De synergievoordelen van de afgeronde fusie spelen daar volgens Ahold Delhaize een belangrijke rol bij. Ahold Delhaize realiseerde een stijging van de netto-omzet van 67% tot € 16,1 miljard euro. De winst steeg met bijna 70% tot € 355 miljoen. De cijfers van vorig jaar zijn overigens aangepast om de gevolgen van de in 2016 afgeronde fusie tussen Ahold en Delhaize te kunnen weergeven.
Dick Boer sprak in zijn toelichting op de cijfers van sterke resultaten. Volgens Boer ligt de integratie tussen Ahold en Delhaize op koers om in 2019 € 750 miljoen aan financiële voordelen te realiseren. Daarvan zegt Ahold Delhaize € 250 miljoen terug te investeren in de eigen merken.
In Nederland boekte Ahold Delhaize met met name Albert Heijn en Bol.com opnieuw een mooie omzetstijging. De omzet in het tweede kwartaal kwam uit op € 3,4 miljard euro, een stijging van 4,9%. De operationele marge bedroeg 5,1%. In België loopt het aanzienlijk stroever met een volledig vlakke omzetontwikkeling. De omzet kwam uit op € 1,25 miljard bij een operationele marge van 2,5%.
In de VS, de belangrijkste markt voor Ahold Delhaize, is al tijden sprake van een stevige prijzenoorlog. Voor Food Lion staan daarom nieuwe initiatieven op stapel om de concurrentie het hoofd te bieden. Desondanks is de omzetontwikkeling nog altijd positief. Beleggers maken zich wel zorgen over de concurrentiestrijd op de Amerikaanse markt. Lidl heeft er zijn intrede gedaan en de overname van Whole Foods door Amazon heeft de beurskoersen van supermarktconcerns fors doen dalen. Het aandeel Ahold Delhaize verloor op dat nieuws meer dan 10% van de beurswaarde en is daar nog altijd niet van hersteld.