Tech wint ook meer in food

0

Hoe hebben food- en fmcg-aandelen het gedaan in het afgelopen jaar? Het beeld is verre van eensluidend. Aandelen van foodretailbedrijven stegen nauwelijks of ze daalden flink, maar je hebt ook uitzonderingen als Walmart en Tesco. Aandelen van fmcg-bedrijven stegen wel. Maar aandelen als Amazon en Alibaba, beschouwd als de concurrenten van foodretailbedrijven, stegen flink door. De vernieuwing die iedereen van techbedrijven verwacht, is ook in het beurssentiment terug te vinden.

Ahold Delhaize won in 2019 maar 1%. Sligro Food Group (niet echt een foodretail aandeel, maar foodservice) verloor afgelopen jaar bijna 30%, na berichten over tegenvallende omzetten. De verkoop van supermarktketen Emté aan Jumbo en Coop hielp het aandeel in 2019 niet, omdat het kennelijk ook moeilijk is om in foodservice verder te groeien; Sligro heeft zich na de verkoop van Emté vooral op de Belgische foodservicemarkt gestort, maar de vruchten daarvan worden nog niet echt geplukt (al laat het aandeel YTD wel een mooie stijging zien).

Prestatie food- en fmcg-aandelen 2019
1 Ahold Delhaize
€ 22,11 // € 22,34
stijging 1,0%

2 Sligro Food Group
€ 34,10 // € 23,95
daling 29,8%

3 Colruyt Group
€ 62,28 // € 46,58
daling 25,0%

4 Unilever (Nederlandse notering/AEX)
€ 47,10 // € 51,35
stijging 9,0%

5 Heineken
€ 76,78 // € 95,14
stijging 23,9%

6 Walmart
USD 93,34 // USD 119,40
stijging 27,9%

7 Tesco
GBX 190,30 // GBX 254,90
stijging 33,9%

8 Sainsbury
GBX 261,50 // GBX 229,90
daling 12,1%

9 Carrefour
€ 14,68 // € 14,95
stijging 1,8%

10 Groupe Casino
€ 34,55 // € 41,70
stijging 20,6%

11 Nestlé
CHF 81,44 // CHF 104,78
stijging 28,6%

12 Amazon
USD 1.539,38 // USD 1.846,43
stijging 19,9%

13 Takeaway
€ 57,80 // € 82,20
stijging 42,2%

14 McDonald’s
USD 176,06 // USD 196,91
stijging 11,8%

15 Alibaba Group (Amerikaanse notering/Nasdaq)
USD 136,70 // USD 212,91
stijging 55,7%

16 Kraft Heinz
USD 43,34 // USD 31,71
daling 26,9%

Bron: IEX / VWD

Colruyt

Ook de Belgische marktleider Colruyt Groep verloor 25%, het bedrijf met supermarktketens en andere (non-food)detailhandel moest waarschuwen voor meer concurrentie; inmiddels zijn Albert Heijn en Jumbo op het hoofdterrein van de formule Colruyt: de Belgische supermarktsector, en dat is niet de enige vorm van toegenomen concurrentie.

Walmart, Tesco

Het Amerikaanse Walmart en het Britse Tesco daarentegen stegen flink, met respectievelijk bijna 28 en bijna 34%. Tesco heeft het de laatste jaren zwaar gehad, door teruglopende omzetten en winsten en een dalend marktaandeel in thuisland VK (vooral door de opkomst van Aldi en Lidl) en teleurstellende resultaten van Tesco in het buitenland. Maar het bedrijf is langzaam maar zeker weer aan het opkrabbelen. Dat geldt niet echt voor Sainsbury: afgelopen jaar verbood de Britse mededingingsautoriteit de fusie met Asda en sindsdien heeft Sainsbury geen nieuw antwoord kunnen geven op de marktsituatie van toenemende concurrentie. Het aandeel Sainsbury daalde met ongeveer 12%.
Walmart in de VS wordt kennelijk gezien als een traditioneel bedrijf dat wél een antwoord weet te vinden op de opkomst van techbedrijven en internationaal opererende platformgiganten.

Carrefour, Casino

Carrefour, dat sinds enkele jaren zichzelf opnieuw wil uitvinden om een antwoord te verzinnen op de wegzakkende aantrekkingskracht van hypermarkten, kreeg er nog geen 2% bij op de Franse beurs.
In datzelfde land steeg Groupe Casino weer wel, met liefst 20%, maar dat bedrijf is de afgelopen jaren zozeer geplaagd door financiële perikelen (beladen met schulden door holding die erboven hing) dat het eerst ver terugzakte om daarna weer te stijgen.

Unilever, Nestlé

Nederlandse grote fmcg-bedrijven stegen goed door in 2019. Unilever kreeg er 9% bij, dat is wel nog altijd een stuk minder dan de stijging van de index AEX zelf, dat er 24% bij kreeg. Eind vorig jaar meldde Unilever tegenvallende omzetten. Biergigant Heineken steeg weer wel ongeveer even veel als de AEX, ook bijna 24%. Dé grote fmcg’er, het Zwitserse, Nestle boekte een stijging van 28%. Maar levensmiddelenbedrijven kunnen net zo goed in zwaar weer belanden, het Amerikaanse Kraft Heinz moest een omzet- en/of winstwaarschuwing de wereld insturen in 2019. Nog meer bezuinigen dan wat het al jaren deed, kon het bedrijf kennelijk niet meer. Kraft Heinz zakte in 2019 met bijna 27%.

Takeaway, Amazon, Alibaba

Ter vergelijking hebben we ook een paar ‘nieuwe bedrijven’ erbij gezet, Takeaway, Amazon en Alibaba. Alle drie mooie stijgingen. Van Amazon nog het minst, ongeveer 20%, maar Amazon is in zoveel jaren al zozeer gestegen dat er figuurlijk gedacht bijna niks meer bij kan. Maar het sentiment blijft natuurlijk goed voor dit bedrijf. Alibaba, een van de grote Chinese uitdagers, steeg met bijna 56%, de hoogste stijger in dit overzicht. We zeggen er wel bij dat Alibaba het in eerdere jaren op de beurs juist helemaal níet voor de wind ging, zie het maar als een inhaalslag.

Ook hebben we natuurlijk op de Nederlandse beurs sinds twee jaar een uitdager op het gebied van eten verstrekken: Takeaway, het fonds waar Thuisbezorgd achter zit, van de Nederlandse oprichter Jitse Groen. Takeaway steeg met bijna 43%, ook een flinke klap. En dat terwijl het bedrijf eigenlijk in een kat-en-muisspel verwikkeld is geraakt met Prosus, een bedrijf dat uit het gedoe met de Zuid-Afrikaanse Naspers is geboren, op zichzelf weer een beleggingsbedrijf is, onlangs de nieuweling in de AEX was en vooral bestaat uit: een belang van 30% in de Chinese reus Tencent. Prosus wil de Britse Takeaway-concurrent Just Eat overnemen. Maar Takeaway wil dat ook. Een overnamestrijd die zou kunnen zorgen voor een negatief sentiment, maar daar had Takeaway kennelijk geen last van.

McDonald’s

Verder hebben we nog McDonald’s in dit overzicht opgenomen: een stijging van bijna 12%. Niet slecht voor een bedrijf dat nog altijd met ongezond eten wordt geassocieerd. Of dat terecht is of niet, dat vraagt u maar gewoon om u heen, maar niet aan ons, alstublieft.

Is er een algemeen beeld te schetsen op grond van dit overzicht? Ja en nee. 2019 was een uiterst succesvol jaar voor beleggers. Alleen wie al zijn geld in bankaandelen stak omdat die dan wellicht een antwoord op ‘fintech’ zouden hebben, had het bij het verkeerde eind. Als er al een beeld is, dan is dat dat de traditionele bedrijven die in zwaar weer zitten, niet bij een goed beursjaar als vanzelf vooruit worden geholpen, zie Colruyt, Sligro, Sainsbury en Kraft Heinz.

En de komende tijd, of dit jaar? Forward-looking statements worden alleen heikeler. Meteen na Nieuwjaar stegen de beurzen overal, vooral omdat Trump tweette of meldde dat een deal met China in het verschiet lag, maar een dag later volgde de aanslag op die Iraanse generaal, en zakte alles weer terug. En daar zijn we nu. Volatiliteit (hevige bewegingen dus), dat zal het wel worden.