In deze Tesco kon de klant ‘kopen en weggeven’

0
Leestijd: 2 minuten

In Engeland heeft marktleider Tesco afgelopen weekend drie dagen een pop-up-Tesco open gehad waarbij je als klant artikelen kunt ‘kopen’ om die vervolgens via Tesco te doneren. Het gaat om een tijdelijke Tesco in Londen, die de naam ‘Give Back Express’ droeg (foto; de pui van deze Tesco; fotobron: Tesco). De naam ‘Give Back Express’ is begrijpelijk, want een van de formulevarianten van Tesco heet Tesco Express.

Deze supermarkt zou de 20 tot 25 hardstlopende items in het assortiment hebben. De klant ‘koopt’ de artikelen die hij of zij wil kiest, maar niet zoals gewoonlijk, hij of zij neemt ze niet mee naar huis, nee, Tesco behoudt deze artikelen en schenkt het bedrag van die ‘aankoop’ aan goededoelenorganisaties FareShare en de Trussell Trust. Dat zijn twee organisaties die mensen die niet meer kunnen rondkomen tijdens de koopkrachtcrisis, van levensmiddelen voorzien, bijvoorbeeld door middel van voedselbanken.

Deze Give Back Express is afgelopen vrijdag en in het weekend open geweest.
Bij deze pop-up doet alleen de klant de besteding aan goede doelen, maar Tesco heeft hier wel een vervolg aan gegeven waarbij het ook zelf geld schenkt aan die twee organisaties. Want die Give Back Express was de opmaat naar een jaarlijks ‘food collection’, die deze week loopt, t/m komende zaterdag. En dat houdt in: in alle Tesco-supermarkten in het VK kunnen klanten artikelen afstaan aan de twee goede doelen.

Ze slaan zo’n artikel dan in, in de winkelwagen of het winkelmandje, betalen voor het artikel en staan dat artikel dan af aan de caissière, of aan het personeel van zelfscanzone, en Tesco zelf verhoogt het aankoopbedrag zelf nog eens met 20%. Ook kunnen klanten een pakket met dagelijkse, basale artikelen in de winkel pakken en dat pakket afstaan.

Tesco is niet de eerste of enige formule die naar aanleiding van de koopkrachtcrisis aan liefdadigheid doet in Engeland. Iceland, een formule die vooral diepvriesartikelen in de filialen verkoopt, doet sinds de nazomer een liefdadigheidsactie voor mensen die niet meer goed kunnen rondkomen. Iceland biedt consumenten renteloze leningen waarmee zij boodschappen kunnen doen. Het gaat om zogeheten ‘microleningen’, variërend van € 28 tot € 115. Klanten die hier gebruik van willen maken, krijgen dat via een soort bankpaskaarten waar die bedragen op opgeslagen zijn.

Om ervoor te zorgen dat klanten niet enorm in de schulden komen te staan bij Iceland, moet die klant vervolgens elke week een bepaald bedrag overmaken naar Iceland. Opmerkelijk is wel dat Iceland heeft verwezen naar armoede waarbij vooral verse groente en vers fruit door mensen niet meer gekocht wordt, terwijl Iceland zelf juist veel diepvries verkoopt.

Zowel Tesco als Iceland verwijzen naar de steeds groeiende geldproblemen onder Britse consumenten, waarbij verse groente en andere dagelijks eten minder zou worden gekocht of het overslaan van een maaltijd gedurende de dag. De inflatie in het VK is hardnekkiger dan in veel andere Europese landen.