Tht-afprijzingen: Delhaize doet het tegenovergestelde van AH

0
Leestijd: 3 minuten

Delhaize maakte gisteren bekend dat het de artikelen waarvan de tht bijna verlopen is en die afgeprijsd worden, voortaan bij elkaar gepresenteerd worden. Tot nu toe waren die artikelen gepresenteerd bij de productgroep waar ze toe behoren, dus voorgesneden agf op die agf-afdeling zelf, vleeswaren bij de vleeswaren etc. Daar stapt Delhaize nu van af.

De koelverse producten waarvan de tht bijna verlopen is, komen vanaf nu in een koelwand, in de looproute na de agf-afdeling. (Tenzij de versgroepen een andere volgorde hebben, dat kan verschillen, en daarnaast heb je ook verschillen tussen de formulevarianten als een Delhaize-filiaal, een AD Delhaize (van franchisers) of een kleinere buurtsuper als Proxy.)

Delhaize besluit dit omdat het die artikelen ‘zichtbaarder’ wil maken voor de klanten. En doordat ze zichtbaarder zijn, wordt de klant er meer op geattendeerd. En als die dat eerder ziet, helpt het ook in het behoud van de koopkracht van de klant, zo redeneert Delhaize. Dat houdt dus in dat Delhaize dat als een instrument ziet om enerzijds een betere prijsperceptie te krijgen en anderzijds om de derving tegen te gaan. Delhaize zegt dat zo: ‘Delhaize wil hiermee niet enkel voedselverspilling tot een minimum beperken, het speelt tegelijk ook in op het probleem van de dalende koopkracht bij haar consumenten.’ En spreekt ook van ’een win-win voor milieu en portemonnee’. En het meldt ook dat het de laatste tijd een verkoopstijging van 5 tot 10% merkt van deze artikelen.

Delhaize verandert niet alleen de plek van die artikelen (op de foto: een koeling van Delhaize met die afgeprijsde artikelen, fotobron: Delhaize), ook het label met de afprijzing wordt anders. Dat was eerst geel en dat is vanaf nu groen. En dat is een besluit op basis van onderzoek. Bij de ‘tht-artikelen’ met een gele sticker bleken klanten vaak te denken dat de kwaliteit van het artikel minder was, zoiets als ‘niet meer vers genoeg’. En met die groene sticker moet dat gevoel wegebben (geel is ‘pas op’, groen is ‘ga zo door’). Delhaize benadrukt verder dat er met die artikelen niks mis is, ze zitten immers ‘nog vóór hun tht’, zogezegd. De afprijzing is volgens Delhaize ‘gemiddeld 30%’.

Dit besluit is opmerkelijk als we bedenken dat Delhaize een ‘zusterformule’ is van Albert Heijn, in de zin van: samen onderdeel van Ahold Delhaize. Daarnaast: Albert Heijn opereert ook in de Belgische supermarktsector, sinds ruim tien jaar.
Maar Albert Heijn heeft juist een tegengestelde weg gevolgd. Jaren geleden had elke Albert Heijn een koelmeubel waarin alle omwille van de tht afgeprijsde versartikelen gepresenteerd werden, de ‘bancarella’ met 35%-stickers op alle al dan niet voorgesneden agf, vlees, vleeswaar, vis, maaltijden, koelverse pizza’s etc. Naderhand zag je bij Albert Heijn juist steeds meer winkels waarin die artikelen bij hun artikelgroep gepresenteerd bleven.

En daar is nog iets opmerkelijks aan. In de wandelgangen hebben we wel eens gehoord dat Albert Heijn verschillende systemen hanteert, afhankelijk van de welvaart van de klanten in het marktgebied. Hoe zou dat dan zitten? Mensen met minder geld zouden zich minder generen om een beetje in zo’n bancarella te staan graaien, terwijl mensen met meer geld daar eerder de neus voor zouden ophalen. ‘Ik wil niet dat kennissen mij daar zien graaien’, gêne dus. Anders gezegd: Rotterdam-Zuid of Tweede Eexloërmond? Bancarella. Maar: Laren, Aerdenhout of Rozendaal? Geen bancarella.

Alleen, dit is kort door de bocht, hoor. En zeker als je bedenkt dat we wel eens door een Albert Heijn gelopen zijn met artikelen met 35% korting gewoon in de koelwand en tegelijk ook een bancarella met allemaal afgeprijsde artikelen, met ook die 35%-sticker. Zijn we dan in een AH in een wijk tussen arm en rijk in? Geen idee. Zitten we dan in een wijk met klanten die zich totaal niet schamen en zich juist erg schamen door elkaar? Geen idee. Of zijn die verschillen er doordat bijvoorbeeld franchisers hierin hun eigen marktgevoel volgen, of ‘loopuren’ willen verminderen? Geen idee.

Maar hoe dan ook, mocht Delhaize het bij het rechte eind hebben (onderzocht, immers) en is zo’n presentatie bij elkaar beter voor het ‘prijsgevoel’ aan de kassa, dan… nou, als Albert Heijn een keer te veel ‘king of food’ zal zijn en door velen zal worden gezien als ‘best duur’, gezien de energierekening thuis en de tankbedragen aan de pomp (Poetin is nog lang niet afgezet, vrezen we), dan zien we wellicht AH in de toekomst weer meer teruggrijpen op de bancarella…

Nou ja, dat laatste is allemaal speculatie, dat geven we grif toe. Want loopt Albert Heijn de kans om ‘te duur’ te worden in deze tijden? Dat weten de algoritmen in Zaandam beter dan wij, en bovendien, AH is een behoorlijk actiematige formule, de laatste jaren. Maar het is gewoon aardig om erover na te denken; that’s it, eigenlijk.