Tien minuten door een babyboutique of door een Ikea…

0
Leestijd: 2 minuten

De kop is eraf! Pubers mogen weer anderhalve dag per week naar hun middelbare scholen en consumenten die niet naar de supermarkt of drogist willen, maar naar een warenhuis, doe-het-zelfzaak of kledingwinkel, mogen weer op afspraak tien minuten naar binnen. Op de foto bijvoorbeeld, mensen die afgelopen week al de winkelstraat indoken…

Maar winkeliers vinden het criterium van ’twee klanten per etage, tien minuten’ een vreselijk besluit. Dat blijkt uit een eerste rondgang in NRC Handelsblad.

Op het NOS-journaal zagen we gisteravond twee vrouwen, die na een belletje naar een winkel gingen met babykleding en babykamerbenodigdheden. Gezellig, even samen, even het een en ander zoeken en dan kopen, want een kleine is binnenkort op komst. Zag er alleraardigst uit.
Maar de winkeliers die in een rondgang in NRC Handelsblad aan het woord komen, vinden er niks gezelligs aan zo. Je hebt kledingwinkels van pakweg 80 m2 vvo. Maar je hebt ook Ikea’s, Mediamarkten en Intratuinen van pakweg 6.000 m2 vvo. En de regel is; max. twee klanten tegelijk, eventueel twee per etage als je twee verschillende etages hebt.

Voor die speciaalzaak met babyspulletjes allemaal prima. Maar de regel is voor Ikea’s, Intratuinen en Mediamarkteen ramp. Twee klanten, in een zee van ruimte. En: het koopproces… anders gezegd: de ‘shopper decision tree’ uit onze shoppermarketingclichés… dat werkt niet zo makkelijk bij tienduizend sku’s en bij klanten die nog niet goed weten wat ze precies willen en ook nog even her en der in hoek zus en hoek zo willen snuffelen.

Prima, meneer Rutte, van die versoepeling. Maar ten eerste, het zal nooit genoeg omzet opleveren (en dat wist iedereen al), en ten tweede, dit is ook nonsens. INRetail, de koepelorganisatie voor non-fooddetailhandel, wil inmiddels al naar de rechter. Want: max. twee klanten tegelijk is een ongelijk speelveld. Als je een grote winkel bestiert, kun je best meer klanten tegelijk binnenhebben, aldus INRetail. De koepel wil een ander criterium, namelijk niet zoveel klanten per keer tegelijk, maar zoveel klanten per vierkante meter tegelijk.

’t Is verdikkeme ook nóóit goed! Nou nee, de bezwaren zijn begrijpelijk. Probeert u zich Ikea Amsterdam voor te stellen met twee klanten. Max. tien minuten? Inclusief afrekenen? Iets meer nuance zou inderdaad op z’n plaats zijn.

Van de andere kant, dit bevoordeelt wel tijdelijk de kleinere winkelier, de winkelier met een kleiner oppervlak. En daar is ook wel weer iets voor te zeggen.
Het RIVM vindt dit natuurlijk allemaal maar niks. Nou loopt dat r-getal weer naast z’n schoenen…