Tijd voor Primera als concessionair

0
Leestijd: 3 minuten

Oké, het mag nou wel duidelijk zijn: de supermarkt als tabaksverkoper heeft z’n langste tijd gehad. In 2024 is het wat staatssecretaris Paul Blokhuis voorbij. Dan verkoopt de supermarkt geen sigaretten meer. Begrijpelijk, dat koepelorganisatie CBL als door een wesp gestoken reageert. Want dit besluit over de tabaksverkoop valt opeens zomaar. Zie de verontwaardiging van CBL-directeur René Roorda over dit voldongen feit, in Distrifood enkele dagen terug.

Maar: ergens is het ook een ‘blessing in disguise’. Want het treft alle supermarkten, en daarmee is het verbod een ‘gelijk speelveld’.

Er was al een partij die de tabaksverkoop aan het afbouwen was: Lidl. Lidl maakte twee jaar terug bekend dat het ging stoppen met de verkoop van sigaretten, shag, navultabak etc. Goh!, zei de rest van de sector, wat knap! Allemaal ironie, want iedereen wist wel vanuit de Gfk-, IRI- of Nielsen-cijfers dat Lidl sowieso weinig tabak verkocht, als er een partij was die dit zou willen, was het wel een discounter, Lidl of Aldi.

Bij AH, zo blijkt, is elke vierde shopper die binnenloopt, een koper van tabak. Dat is wel even wat anders. Een tijd geleden werd AH-ceo Marit van Egmond geïnterviewd en daar kwam die tabakskwestie ook naar voren. Zij sprak over een dilemma. Ja, je wilt in principe dat je artikelen verkoopt die geen gezondheidsschade veroorzaken. Maar nee, je wilt in principe niet zo’n voortouw nemen omdat je daarmee de klant naar de concurrent laat gaan, als die nog steeds wél tabak verkoopt.

Dát dilemma voor Van Egmond heeft Blokhuis nu in één klap opgelost: geen enkele supermarktformule kan zich hieraan onttrekken. Hoe lomp of onverwacht het besluit van Blokhuis ook mag zijn, hij creëert er hoe dan ook een gelijk speelveld mee.

Dat geldt natuurlijk niet voor de andere verkoopkanalen, die ‘geen supermarkt’ zijn. We hebben even gekeken of Primera op z’n site iets heeft gemeld hierover, maar nee. Nou ja, wat zou je ook moeten zeggen? “Wij zijn verheugd dat de heer Blokhuis de supermarkt de gelegenheid ontneemt om tabak te verkopen, maar dat hij ons die mogelijkheid blijft toestaan’, zoiets? Geeft geen pas.

Shell, Esso, Texaco, BP… knijpen allemaal in hun handjes? Bij die pompshops is de tabaksverkoop al vaak goed voor meer dan 40% van de pompshopomzet. Wat nu, supermarkt? Mooi geïnvesteerd in afdekking, zoals René Roorda van het CBL zegt – en dan dit! Deksel op de neus.

Voor alle duidelijkheid: volgens marktonderzoeker IRI behaalt de supermarktsector met de verkoop van tabaksartikelen jaarlijks een omzet van ruim € 2 miljard. Op een jaaromzet van ruim € 40 miljard – een branche-omzet vóór corona, let wel – is dat dus 5%! Die raakt de sector dus kwijt, als het zo zal gaan zoals de broer van ‘popmuziek-allesweter’ Leo Blokhuis wil.

Maar! Dan ben je ook van een maatschappelijk dilemma af! Supermarkt, prijs je rijk dat je straks geen tabak meer verkoopt, een omstreden product, immers! En wat mooi dat het iedereen betreft, zodat je geen ongelijk speelveld hebt. Van AH tot Poiesz tot Boni, klaar!

En mocht nou iemand in de supermarktsector denken ‘jaja, maar ik pik dit niet!’, dan is er nog altijd de mogelijkheid dat een keten als Primera opeens als concessionair tevoorschijn komt. Zoals de PostNL-punten aan de servicebalies van nu. Primera is een ondernemerscollectief, met momenteel zo’n 500 vestigingen in Nederland. Dat is veel te weinig als je bedenkt hoeveel mensen er roken… en die rokende mensen gaan zeker niet altijd met de auto naar een Shell of Texaco langs een A-zus-of-zoveel…

We zullen zien wat de initiatieven van de supermarktpartijen zullen zijn de komende tijd.
Maar het mooiste zou zijn: niks doen. Gewoon zo laten. Jammer van die 2 miljard, maar gewoon pikken en inslikken.