To Good To Go-‘boodschap’ op dkw van o.a, Unilever

0
Leestijd: 2 minuten

We kennen de anti-voedselverspillingsapp Too Good To Go vooral van de samenwerking met formules als Jumbo, Plus, Lidl etc: via Too Good To Go kan de consument versartikelen bij die formules met een afprijzing kopen. Too Good To Go heeft daar deze week een nieuw initiatief aan toegevoegd: het gaat samenwerken met 19 levensmiddelenfabrikanten van met name dkw. Op de artikelen van bijvoorbeeld Unilever komt een label met als boodschap ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’.

Met als afzender Too Good To Go. Dit blijkt in twaalf andere landen al de praktijk van alledag te zijn, maar dat zal nu ook in Nederland komen. (Op de foto, v.l.n.r.: Pieter van der Manden (Wholy Greens), Kathelijn van Elk (Too Good To Go), Rob van Erven (Donny Craves), Pieter Dirven (De Smaakspecialist), Marleen Basart (Bites We Love), Leonne Vos (Unilever), Aleks Fiege (Enrico, van o.m. Jean Bâton en Bertolli), Geertje Zegers (Too Good To Go), Florian Rath (Bumi), Esther Slegtenhorst-van Spronsen (Unilever), Nadine Heemskerk (Pineut), Thor Tummers (Unilever), Eline van Twist-Rombouts (Bel Group, van o.m. ‘La Vache Qui Rit’, fotobron: Too Good To Go).

De boodschap is: er staat weliswaar een tht-datum op de verpakking, maar bij eten en drinken dat niet vers, maar langer houdbaar is, kun ‘jij, consument’, zelf thuis oordelen of een product nog te eten of te drinken is. Anders gezegd: geen tht, maar tgh, ‘ten minste te gebruiken tot’ (alleen staat daar geen datum bij, dat is alleen de tht, ‘ten minste houdbaar tot’). Too Good To Go wil met dit label de consument ervan bewust maken dat ook na het verstrijken van de tht het artikel nog probleemloos consumeerbaar kan zijn, met als boodschap; laat je zintuigen bepalen of het product nog goed is of niet.

Too Good To Go doet dit al met fabrikanten in twaalf andere landen en nu is de Nederlandse levensmiddelenmarkt aan de beurt. Daarbij zegt Too Good To Go in een persbericht: “Wereldwijd wordt meer dan een derde van al het voedsel weggegooid. Thuis is 10% van de voedselverspilling te herleiden tot een onjuiste interpretatie van de houdbaarheidslabels.”

Afgaande op de foto en de namen van de fabrikanten valt het op dat het veelal kleinschalige fabrikanten zijn, met als groot contrast Unilever. Esther Slegtenhorst-van Spronsen, marketingdirecteur voor foods bij Unilever, zegt dat Unilever als doel heeft gesteld dat in 2025 voedselverspilling (van het aanbod van Unilever dus) gehalveerd moet worden. Het initiatief past in die doelstelling.