Toekomstvisie

0
Leestijd: 2 minuten
“Voorspellen is lastig omdat het over de toekomst gaat”, sprak onlangs een ter zake deskundige toen hij de uitkomsten liet zien van een Delphi-onderzoek, gehouden in 1999 onder dertig topexperts uit de foodbranche over hun visie op de marktsituatie in 2010.
Laten we eens een paar topics uit dit onderzoek nader bekijken. Bijvoorbeeld de voorspelling over de marktaandelen in 2010. In 1999 voorspelden de dertig experts:
AH 30% – Laurus 25% – C1000 21% – Superunie 14% en dus voor Aldi en Lidl samen 10%.
Detailresult, overigens, bleek in die voorspelling in 2010 lid te zijn van Superunie. Dat is uitgekomen.

Maar de marktaandelen pakten toch wel anders uit: AH 34% – Jumbo 20% – Superunie 29% – Lidl 9% en Aldi 7%.
Ander voorbeeld: de online-supermarktomzet in 2010. Toch minimaal 5%, dachten de ‘zwartkijkers’, en we zitten nu in 2015 al op 1,5%!
En wat dacht u van alle kleinere supermarkten, tot 400 m2 vvo, die zeker zouden verdwijnen? Inmiddels weten we: Spar, Coop Compact etc. doen nog volop mee in de strijd.
En hoe zou het nou komen dat we er zo naast zitten? Omdat het over de toekomst gaat en/of omdat men de eigen wens vertaalt in een toekomstige realiteit?
En ondanks het feit dat de meeste opgestelde scenario’s gemeen hebben dat ze niet uitkomen, blijft het toch van groot belang om na te denken over de toekomst.
Relevante vragen blijven:
* Hoe ziet de toekomstige omgeving er voor ons bedrijf uit?
* Waar willen we staan?
* Wat willen we bereikt hebben?
* Hoe bereiken we deze gewenste positie?
* Wat zijn mogelijke redenen waarom er al dan niet ingrijpende veranderingen zouden kunnen optreden?
Om maar eens wat belangrijke oorzaken te noemen:
* Marktontwikkelingen
* Resultaatsontwikkelingen
* De ‘omnichannel’-uitdaging
* Internationale interesse voor de Nederlandse markt
De markt groeit nauwelijks. Foodservice slaagt er steeds beter in om de afkalving te bestrijden. De gemiddelde ebit-resultaten staan zwaar onder druk (foodretailers gemiddeld 2,5%) en veel fabrikanten schrijven geen betere cijfers.
Omnichannel heeft als uitdaging om de fysieke winkel online te brengen, maar ook online naar de fysieke winkel te vertalen. Hoe gaat de klant in alle kanaalmogelijkheden één consistente koopervaring ervaren?
En wat is de invloed op de producenten? Is er al nagedacht over zaken zoals:
* Productzichtbaarheid op de site, app etc. van een internetretailer
* Antwoord op meer variaties in het aanbod
* Marketingcommunicatiestrategie door verschuiving van budgetten
* Flexibiliteit in productie
* Alle veranderingen in de supply chain
* Invloed op het werkkapitaal
* Invloed van big data
En de internationale interesse:
* Komt Colruyt, al dan niet als antwoord op de combinatie AH + Delhaize, alsnog naar Nederland?
* Waagt naast Lidl de grote zus Kaufland een poging om Nederland te veroveren?
* Heeft Edeka belangstelling voor een andere keten dan indertijd C1000?
* En wil Casino nog steeds een positie in Nederland bemachtigen, en neemt het na de mislukking met Laurus alsnog Jumbo over?
Ook ik heb geen glazen bol waarin de uitkomsten verborgen zitten. Maar dat het ook in de toekomst een dynamische markt zal blijven, daar durf ik wel een paar goede flessen op in te zetten. Eén ding weet ik zeker: in 2050 is Superunie nog steeds een marktpartij van betekenis. Of vertaal ik nu een door mij gewenste realiteit in een toekomstvisie?
Leo Kivits