Top-5 Online Intro’s

0

Elke maand in FoodPersonality: de Top-5 Online Intro’s in samenwerking met IRI. Maandelijks presenteren we hier de best presterende online introducties. Daarbij zetten we de online prestatie van de introducties af tegen de prestatie op de fysieke winkelvloer en betrekken daar ook de promotiedruk bij.

  1. Ben & Jerry Chocolate Marsmallow
  2. Sisi Exotic
  3. Beckers Oven Minisnacks
  4. Yokebe Maaltijdshake Aardbei
  5. Pepsi Max Cherry (blik)

 

Wat zien we hier?

We zien hier de best presterende introducties uit periode 1 (week 1 t/m 4) van dit jaar, gerangschikt naar de hoogst gerealiseerde omzet per actieve week. Het gaat daarbij om introducties die op dat moment langer dan een week op de markt waren. Een lastige klus, volgens IRI, omdat er in deze periode eigenlijk maar heel weinig introducties zijn. Bovendien zijn de voor deze rubriek afgesproken filters opnieuw toegepast: geen tabak, wijn, private label, relaunches, in/out-producten, special editions en seizoensproducten. En dan wordt het in deze introductiearme periode al snel dunnetjes. Bron: IRI E-commerce read (momenteel bestaande uit AH.nl, Jumbo.com, Deen.nl, Hema.nl en Etos.nl).

Wat valt op?

Het aantal introducties is in de eerste vier weken van dit jaar zoals gezegd erg klein. De top-5 is – opnieuw eigenlijk – erg divers van samenstelling, maar de omzetten van alle introducties zijn ronduit laag. Ook offline zijn de omzetten door de (nog) beperkte distributie niet groot. Sisi Exotic, een nieuwe smaakvariant op basis van passievrucht, sinaasappel en guave (Vrumona) en de Beckers Oven Minisnacks doen het online duidelijk beter dan offl ine, zonder promoties. De meer impuls gedreven introductie Ben & Jerry’s heeft juist binnen offline een hoger aandeel. Opvallend is de hoge promotiedruk voor Yokebe Maaltijdshake Aardbei (Omega Pharma), zowel offline als online. De prijzen zijn redelijk gelijk, alleen ligt de gemiddeld prijs van Yokebe offline een stuk lager door de hogere promotiedruk daar.