Top-5 Online Intro’s

0

Elke maand in FoodPersonality: de Top-5 Online Intro’s in samenwerking met IRI. Maandelijks presenteren we hier de best presterende online introducties. Daarbij zetten we de online prestatie van de introducties af tegen de prestatie op de fysieke winkelvloer en betrekken daar ook de promotiedruk bij.

  1. Tony’s Chocolonely Wit Framboos Knetter
  2. Persil Powermix Caps
  3. Tony’s Chocolonely Witte Chocolade
  4. Ajax Allesreiniger Fris Optimal 7
  5. Silan Supreme Romance

 

Wat zien we hier?

We zien weer de best presterende online introducties. De meetperiode is periode 2 (week 5 t/m 8) en de producten zijn gerangschikt naar de hoogst gerealiseerde omzet per actieve week. Volgens IRI is aan deze top-5 duidelijk te zien dat het schoonmaakseizoen is begonnen. De drie introducties binnen non-food voor schoonmaak en wassen (Persil, Ajax en Silan) wijzen daarop. De distributie van deze non-food items moet op de fysieke winkelvloer nog wel worden opgebouwd en is nog laag (en in het geval van Silan is er sprake van een bewuste keuze voor exclusieve distributie bij Albert Heijn). Bron: IRI E-commerce (momenteel bestaande uit AH.nl, Jumbo.com, Deen.nl, Hema.nl en Etos.nl).

Wat valt op?

Eigenlijk vooral de tweevoudige aanwezigheid van Tony’s Chocolonely in deze top-5. Weer twee varianten erbij voor dit succesvolle chocolademerk, al is de offl ine distributie van deze varianten beperkt; 62% voor Wit Framboos Knettersuiker en nog maar 26% voor Witte Chocolade. Door de beperkte distributie van eigenlijk alle introducties in deze top-5 ligt het aandeel binnen online dan ook voor vier van de vijf introducties een stuk hoger dan offl ine. Wat verder opvalt, is dat de promotiedruk voor alle introducties in de laatste vier weken behoorlijk hoog is.