Top-5 Online Intro’s (derde kwartaal 2018)

0

Ziehier de best presterende online introducties van het derde kwartaal. Verkade is hierin twee keer vertegenwoordigd: een keer met McVitie’s Thins (op plaats één) en een keer met Verkade Kletskoek (op plaats vier). Die laatste is een introductie in het ouderwetse segment trommelbiscuits, dat hiermee weer een impuls krijgt.

Love, Beauty and Planet (op plaats twee) is een nieuw merk van Unilever, dat in supermarkten exclusief bij Albert Heijn verkrijgbaar is. Het merk is vooral gericht op millennials en lijkt inderdaad vooral deze doelgroep aan te spreken. Op plaats drie treffen we dan een nieuwe variant – Cranberry – van Karvan Cévitam aan.

No Fairytales (op plaats vijf) is een Nederlandse start-up die consumenten meer groenten wil laten eten door groente te verwerken in de tortillas en (gevulde) wraps zelf (een beetje à la Magioni, maar ook Dr. Oetker verwerkt in een recent geïntroduceerde pizzalijn inmiddels groente in de pizzabodem, red.) De tortillas van No Fairytales zijn verkijgbaar bij AH, Jumbo, Plus, Deen en Spar.

Ondanks de beperkte distributie in fysieke supermarkten hebben vrijwel alle producten offline een hogere omzet dan online. De enige uitzondering is Love Beauty and Planet, dat in de winkels een heel beperkte distributie heeft (de gewogen distributie ligt op 9%), maar online veel beter verkoopt. Ook valt weer te constateren dat de impulsproducten (de koekjes) zich online lastiger laten verkopen dan vanuit het reguliere schap in de supermarkt.

De gegevens van deze online introducties zijn gebaseerd op de IRI e-com read. Deze bestaat uit: Albert Heijn (inclusief het Etos-assortiment) Jumbo, Plus, Deen,Hema (drogisterijartikelen), Plein.nl en Gall&Gall.