Top-5 Online Intro’s

0

Sinds vorige maand in FoodPersonality: de Top-5 Online Intro’s in samenwerking met IRI. Maandelijks presenteren we de best presterende online introducties. Daarbij zetten we de online prestatie van de introducties af tegen de prestatie op de fysieke winkelvloer en betrekken daar ook de promotiedruk bij.

  1. Dr. Oetker Lava Cakes
  2. Grolsch Winterbok
  3. Duracell Plus Power
  4. The Frozen Butcher Carpaccio
  5. Dettol Ontsmettingsspray

 

Wat zien we hier?

We zien hier de best presterende introducties uit december 2016 (week 49 t/m week 52) geordend naar de hoogst gerealiseerde omzet per actieve week. Hierbij zijn tabak, wijn, private label, relaunches, in/out-producten, special editions en seizoensproducten opnieuw buiten beschouwing gelaten. De carpaccio van The Frozen Butcher is geen seizoensproduct, maar dankt de hoge notering volgens IRI wel aan de decembermaand. Bron: IRI E-commerce read (momenteel bestaande uit AH.nl, Jumbo.com, Deen.nl, Hema.nl en Etos.nl).
Wat valt op?

De top-5 is zeer divers van samenstelling dit keer, met twee uitsgesproken non-food items (hiervoor is nu ook ‘drogisterijen offl ine’ meegenomen voor de berekening van het omzetaandeel en de promotiedruk). Alle specifi eke kerstproducten zijn buiten beschouwing gelaten. Th e Frozen Butcher (Zandbergen) is een diepvriesvleesleverancier met een groot assortiment, waarvan de Carpaccio zoals gezegd zijn positie dankt aan de verkopen in de kerstweek. Opvallend is verder dat de non-food items (Duracell en Dettol) het online echt een stuk beter doen dan offl ine. IRI constateert ook dat de prijzen van de producten in deze top-5 overeenkomen met de offl ine prijzen.

En net als in de eerste editie zien we nu dat drie varianten op de fysieke winkelvloer een zeer lage distributie hebben; eigenlijk heeft alleen Grolsch Winterbok met 72% een forse fysieke distributie. De introducties zijn tenslotte nog niet veel ondersteund met promoties. Ook hier vormt Grolsch Winterbok eigenlijk de uitzondering