Top-5 Online Intro’s

0

FoodPersonality introduceert deze maand een nieuwe rubriek: de Top-5 Online Intro’s, in samenwerking met IRI. De rubriek behelst een maandelijks overzicht van de vijf best presterende online introducties (geordend naar de hoogst gerealiseerde omzet per actieve week). Daarbij zetten we de online prestatie van de introducties ook af tegen de prestatie op de fysieke winkelvloer en betrekken daar tevens de promotiedruk bij.

  1. Aviko SuperCrunch Airfryer Frites
  2. Dr. Oetker Ristorante Mozzarella Glutenvrij
  3. Arla Skyr Vanille
  4. Mora Funmix Duo
  5. Beyerlander Ovenfrites
    (Kijk voor de omzetaandelen online/offline, promotiedruk online/offline en de productdetails in FoodPersonality of op FP+)

Wat opvalt is dat met uitzondering van Arla Skyr Vanille alle introducties het online relatief beter dan op de winkelvloer. Daar zijn overigens wel verklaringen voor aan te wijzen. Zo hebben introducties ‘offline’ veel langer de tijd nodig om op distributie te komen. Neem de offline distributie van de glutenvrije Dr. Oetker Ristorante Mozzarella en Mora Funmix Duo. Die ligt voor beide in de meetperiode (week 44 t/m week 48) nog onder de 30%, terwijl de introducties online wel direct volledig verkrijgbaar zijn.

We zien online ook een hogere promotiedruk. Dit zien we vooral bij Mora en de ovenfriet van Beyerlander, die dankzij goede en diepe promoties er online in geslaagd zijn meteen een groot aandeel binnen het segment te veroveren. Een andere succesfactor is exclusieve distributie. Dit geldt voor de ovenfriet van Beyerlander van Sharefoods, het bedrijf van ondernemer Bram Muilwijk (dat eerder het sauzenmerk Yildriz introduceerde). Beyerlander wordt vrijwel exclusief verkocht bij Albert Heijn en doordat AH.nl erg dominant is, levert dat ook een relatief hoog aandeel op.

Opvallend is natuurlijk ook dat er vier diepvriesproducten in deze top-5 staan. En dat terwijl er verhoudingsgewijs juist minder diepvriesproducten online worden gekocht. De goede prestaties van deze diepvriesintroducties lijken dus vooral te maken te hebben met de aantrekkelijkheid van deze specifieke producten zelf.

De Top-5 Online Intro’s is overigens een ‘work in progress’. Bron is het IRI E-commerce read, dat momenteel bestaat uit AH.nl, Jumbo.com, Deen.nl, Hema.nl en Etos.nl. Hoewel hiermee verrweweg het grootste deel van de online markt voor supermarktassortiment wordt afgedekt, wordt het aantal online retailers de komende maanden nog aanzienlijk uitgebreid. Voor het bepalen van de top-5 online introducties worden buiten beschouwing gelaten: tabak, wijn, private label, relaunches, in/out-producten, special editions en seizoensproducten.