Topjaar voor A-merken door corona

0
Leestijd: 2 minuten

De 100 meest succesvolle A-merken in het supermarktkanaal leveren een jaaromzet van € 9,9 miljard op. Grotendeels gedreven door de coronapandemie is dit een stijging van 10,7% ten opzichte van 2019. Daarmee zijn de 100 grootste A-merken gezamenlijk goed voor 22,6% van de totale supermarktomzet. Dat blijkt uit de Merken Top van onderzoeksbureau IRI. De honderd grootste A-merken hebben het afgelopen jaar gezamenlijk een omzetstijging van maar liefst 10,7% procent laten zien. Dat is de hoogste stijging ooit gemeten en daarmee stijgen de 100 grootste A-merken ook nog een sterker dan de rest van de markt, die over de meetperiode met 8,2% groeide.

De top-100 A-merken heeft dus aan aandeel gewonnen binnen de totale supermarktomzet het afgelopen jaar ten opzichte van de huismerken. Ook als we de tabaksmerken uit de lijst halen, aangezien die groei vooral gedreven is door accijnsverhogingen, blijven de resterende merken met een groei van 10,2% nog steeds twee procent sterker stijgen dan de gehele markt. Dit is deels verklaarbaar doordat houdbare producten en diepvries, waarin A-merken meer vertegenwoordigd zijn, sterker is gegroeid dan verse producten waarin vooral de huismerken dominant zijn.

Top-10 A-merken 2020

Hoewel ook succesvolle innovaties, merkkracht en de accijnsverhoging op tabak een rol hebben gespeeld in de sterke groei van de A-merken in 2020, is de grote stijging onderaan de streep uiteraard vooral door corona te verklaren. In coronajaar 2020 werd er vooral in het voorjaar flink gehamsterd op wc-papier, pasta, diepvriesproducten en conserven. Dit heeft een zeer positief effect gehad voor de dominante merken in die categorieën zoals bijvoorbeeld Page, Edet, Grand Italia, Aviko, Unox, Hak, Bonduelle en John West. Daarnaast profiteren merken in koffie zoals Douwe Egberts, Nescafé, L’OR en Starbucks van meer thuiswerken en merken als Dr. Oetker en Koopmans van de baktrend tijdens de lockdown. Het kruidenmerk Verstegen, maar bijvoorbeeld ook het Italiaanse kaasmerk Galbani en het Mexicaanse merk Santa Maria profiteerden juist weer sterk doordat er meer tijd werd besteed aan koken.

Dat er niet alleen forse double digit groeicijfers zijn verklaarbaar door corona, bewijzen merken als Johma, Red Bull, Ola, Alpro, Arla, Milka, Ben&Jerry’s, Leffe en Desperados, die hun groei vooral te danken hebben aan hun sterke merkkracht, een positieve markttrend of succesvolle innovaties.

In de hele A-merken top 100 zijn er slechts zes merken terug te vinden die dalen en binnen Supermarkten dus niet van het ‘corona-effect’ profiteren. Bijvoorbeeld voor de merken Mentos en Duyvis is er juist een negatief corona-effect zichtbaar: een frisse adem is kennelijk minder belangrijk in deze tijd en Duyvis daalde door een gebrek aan feestjes.