Trends: puur natuur wc-papier met de passie van de hipster

0

Je kunt soms goed zien wanneer een trend aan het einde van z’n levenscyclus komt. Bijvoorbeeld: als de kenmerken van trends op de hak genomen worden. Peter Heshof, eigenaar van het trend- en marketingbureau Bloom (en ooit marketeer van o.a. Knorr), illustreert dit aan de hand van dit filmpje, dat hij ergens op internet vond.


‘Reclame’ voor ‘Quilted Northern Rustic Paper’: ruw, ongepolijst, ambachtelijk vervaardigd, door een kleinschalige producent, met – inderdaad – een hipsterbaardje. Wc-papier voor een ‘unieke ervaring tijdens het toiletbezoek’. De periode waarin de early adopters deze trend omarmen, is allang voorbij: ‘raw’, zo min mogelijk bewerkt, ‘puur natuur’, ‘vervaardigd met passie’, afijn, elke marketeer kent dit riedeltje inmiddels wel.
Heshof heeft met zijn trendanalysebureau verschillende bedrijven in de levensmiddelen- en/of supermarktsector als klant (op zijn site – www.tobloom.nl – zien we de namen en merken van o.a. Albert Heijn, Unilever, Vezet, Hema, Jacobs Douwe Egberts). Hij was eerder deze maand spreker op een bijeenkomst van ‘De Kameleons’, een netwerkgroep van interimmanagers die vooral in de supermarkt- en fmcg-sector actief zijn (www.dekameleons.com).