Troosteloze tech als troost voor supermarktsector tijdens recessie

0
Leestijd: 3 minuten

De kop van dit stuk begint al fout. Er ís geen recessie. Maar: we hangen tegen een recessie aan. Renteverhogingen, een consument die flink aan het bezuinigen is, alle factoren doen aan de komst van een recessie denken. Alleen deze niet: de werkeloosheid is nog geen probleem, integendeel, het bedrijfsleven komt overal mensen te kort.

Een recessie doet ook de supermarktsector pijn. Consumenten worden zuinig, Dat is al helemaal te voelen in de non-fooddetailhandel, want dat zijn aankopen of bestedingen die je kunt uitstellen (een maatpak, nieuwe meubels, met de kerstdagen naar een bijzondere Europese stad). Eten en drinken kun je niet uitstellen, je moet op z’n minst die 250 gram groente, twee stuks fruit, flink wat volkorenboterhammen etc. naar binnen werken om te blijven functioneren.

Maar deze tijd van inflatie, prijsverhogingen energiecrisis etc. voelt de levensmiddelen- en/of supermarktsector ook. De klant gaat niet alleen naar een fullserviceformule, maar bezoekt ook de discounter. De klant koopt niet meer alleen een A-merk, maar stapt over op een huismerkartikel etc., bekende gedragingen. En: de klant in deze maanden probeert het aankoopvolume te matigen. Dus is dit ook een moeizame tijd voor supermarktketens en levensmiddelenfabrikanten.

En toch is er ook een aspect dat nu ineens minder telt als zwart toekomstscenario: de technologiegiganten hebben het nog veel zwaarder. Amazon, Alibaba, Facebook/Meta, Google/Alphabet etc. zitten in redelijk zwaar weer. Hun aandelen spoten omhoog in de coronacrisis, met name Amazon (en Netflix, dat een tijd deel uitmaakte van ‘FAANG’ de afkorting van Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google, de vijf techkampioenen op de beurs). Maar Netflix is er al uit. Het heet nu: Mamaa. Microsoft, Alphabet, Meta, Apple en Amazon. Aldus Corné van Zeijl, analist en strateeg bij vermogensbeheerder Actiam, die elke vrijdag in Het Financieele Dagblad een column heeft.

Wie dit soort nieuws redelijk bijhoudt, weet dat het niet meer allemaal vanzelf gaat bij die bedrijven (nou, Apple heeft er wat minder last van). Met name Facebook en Meta (de laatste is de opvolger van de eerste) ligt zwaar onder vuur. En er volgen flinke saneringen bij Meta. Ook bij Twitter, maar dat is omdat koper Elon Musk graag meteen de hele boel op z’n kop zet. (Enne, het hakt er bij ons op de AEX ook stevig in, hoor. Hebt u aandelen ASML of Adyen of Besi? Daar kunt u geen extra gas meer voor kopen nu.)

Maar: ook Amazon heeft niet meer die enorme berg beursgeld die het jarenlang had, en die vanaf ‘coronamaand maart 2020’ alleen nog maar meer de hoogte in ging. Amazon had net vóór corona een koers van ongeveer 90 dollar. En dat was zomer 2021 verdubbeld, 180 US-dollar. Omdat iedereen online aankocht. Amazon zit inmiddels deze week weer terug op die 90 dollar.

Even een zijstapje naar het verre oosten: kijken we ook even naar het Chinese Alibaba, nog zo’n gigant die zomaar flink de supermarktsector op z’n kop zou kunnen zetten als-ie dat zou willen – dachten we althans jarenlang: een koers van bijna 300 Hongkong-dollar, najaar 2021. Afgelopen weekend 69,90.

En daarmee kun je je troosten als niet-online-retailer. Amazon kocht ooit – in 2017 – Whole Foods (foto: een vispresentatie van een Whole Foods Market-filiaal in de VS, fotobron: archief FoodPersonality). En meteen kreeg het aandeel Ahold Delhaize harde klappen op de beurs. Want ja, als Amazon zomaar Whole Foods uit eigen middelen kan kopen, wat staat de supermarktsector dan nog allemaal te wachten?

Denkend in termen van aartsrivaliteit tussen tech en food, waarbij tech food zomaar kan opkopen; díe tijd is nu wel ver weg! Door deze rottijd van prijsverhogingen, energiecrisis, inflatie etc. Weliswaar een schrale troost, maar hoe dan ook een troost.