De uitglijer van KFC is nog erger: ‘vier de Holocaust’

0
Leestijd: < 1 minuut

De uitglijer van Jumbo met die tv-commercial voor het WK mag dan nog vers in het geheugen liggen, maar het kan altijd nog erger. Kentucky Fried Chicken (KFC) heeft een week geleden een actie bedacht in Duitsland waar het al snel het schaamrood van op de kaken heeft gekregen.

KFC meldde de consument, via sociale media en via een app: ’Gönn dir ruhig mehr zarten Cheese zum knusprigen Chicken. Jetzt bei KFC Cheese!’. Maar KFC zette er ook bij: ‘herdenking van de Kristallnacht’.

De nacht van 9 naar 10 november is in Duitsland: ‘Kristallnacht’ (fotobron: Holocaust Encyclopedia). De nacht waarin nazi’s en nazi-sympathisanten massaal ongeveer 750 Joodse winkels en bedrijven aanvielen, vernielden en die winkels plunderden. Verder werden synagogen, Joodse huizen, scholen, ziekenhuizen en begraafplaatsen in brand gestoken of vernield.

De nazi-regering verbood het de brandweer om te blussen en de politie greep niet in. Over het aantal doden bestaat nog onenigheid, variërend van ongeveer 100 tot 400. Kristallnacht, zo genoemd vanwege alle kapotte etalageruiten, geldt als het begin van de Holocaust.

KFC heeft zich meteen geëxcuseerd. Het heeft verklaard dat het bericht ‘semi-automatisch’ wordt verstuurd, op basis van feest- en herdenkingsdagen. In dit geval is ons interne beoordelingsproces niet goed gevolgd, klonk het.

Dus eigenlijk is de boodschap; het algoritme zat ernaast. Maar toch moet iemand binnen KFC dan Kristallnacht als ‘pushmoment’ hebben ingevoerd. Dit is in Duitsland een stuk harder aangekomen dan die ‘polonaisende bouwvakkers’ van Jumbo in ons land.