Unilever start proef met hervulbare verpakkingen

0
Leestijd: 3 minuten

 

Unilever is deze week begonnen aan een proef met hervulbare verpakkingen. Het gaat om hervulbare flacons voor cosmetica, was- en reinigingsmiddelen, maar ook thee. De proef wordt gehouden in een Asda-supermarkt in Middleton, een stadje ten noorden van Manchester. Het wordt ook wel als een initiatief van Asda gezien, maar het gaat om onverpakte bulk in silo’s of automaten, die in hervulbare flacons belandt. De proef omvat zeven Unilever-merken. Dat zijn Persil, PG Tips, Cif, Simple, Pukka, Alberto Balsam en Radox. Reinigersmerk Cif is ook in ons land bekend. Radox, Simple en Alberto Balsam zijn cosmeticamerken, PG Tips en Pukka zijn theemerken en Persil is een wasmiddelenmerk.

Van Unilever? Dat is even een zijtakje: Persil is van het Duitse Henkel, concurrent van Unilever. Na de Tweede Wereldoorlog, toen Duitsland gecapituleerd had, kreeg Unilever de rechten om het merk Persil in Engeland te voeren en dat is nog steeds zo. Persil is in Engeland wat Omo in ons land is.
Het doel van deze test met hervulbaarheid is volgens ceo van Unilever voor het VK en Ierland Sebastian Munden: Unilever heeft als doel gesteld dat de helft alle nieuw gebruikte plastic verpakkingsmateriaal van het bedrijf in 2025 herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar moet zijn. En daar is deze test op gericht. In deze test wil Unilever ervaren hoe consumenten van deze Asda daarmee omgaan. Het blijkt ook niet de eerste test te zijn, maar wel de meestomvattende tot nu toe van alle soortgelijke proeven van Unilever in heel Europa.

Het gaat hierbij om drie verschillende hervulbaarheidsmethoden.
Bij de test van wasmiddelen en cosmetica krijgt de klant die dit voor het eerst wil gaan doen, een aluminium flacon. Die moet de klant dan ook de volgende keer dat hij/zij weer wasmiddel of cosmetica wil kopen, meenemen naar die Asda. Na het vullen van zo’n aluminiumflacon zorgt een printer voor een etiket met bijvoorbeeld het aankoopbedrag, dat bij de kassa scanbaar is. Dat etiket bevat ook een qr-code. Met die qr-code kan Unilever volgen hoe vaak de klant zo’n flacon gebruikt en opnieuw vult, om zodoende meer te leren over de patronen van de verkoop en het gebruik ervan door consumenten.

Bij de test van Cif-reinigingsmiddel gaat het weer om iets anders: de klant koopt een hervulbare flacon die ‘ecorefill’ wordt genoemd, die een zeer hoge concentratie reinigingsmiddel bevat en Asda zorgt dat die concentratie Cif-reiniger bijgevuld of verdund wordt als de klant dat wil. Maar hij/zij blijft zo lang mogelijk die flacon met concentraat thuis gebruiken.
En bij de thee van Unilever werkt het hervulbaarheidsproces met silo’s met losse thee in de Asda, en biologisch afbreekbare consumentenverpakkingen. Die moeten dus ook weer worden meegebracht naar die Asda als de thee op is. Ook hierbij zorgt een printer telkens voor een nieuw etiket bij een ‘aanvulaankoop’.

De apparaten en verpakkingen die deel uitmaken van deze test, zijn vervaardigd door ‘Beauty Kitchen’, een bedrijf dat zich bezighoudt met circulariteit. Unilever verwijst ook naar een onderzoek van marktonderzoeksbureau Kantar van afgelopen juni, waaruit bleek dat 60% van de supermarktbezoekers aangaven dat ze over zouden stappen naar hervulbare verpakkingen als die beschikbaar zouden zijn.

Het initiatief is in meerdere opzichten opmerkelijk. Enkele jaren geleden gingen er winkels open als Opgeweckt in Groningen en Bag & Buy in Utrecht, allemaal ‘verpakkingloze levensmiddelenwinkels’. Maar ze gingen al snel weer dicht. Ook in de grotere AH’s en Foodmarkt-varianten van Jumbo kwamen er silo voor bulkgoed als ontbijtgranen, maar wat er momenteel van over is, is alleen maar wat daarop lijkt: de silo’s in supermarkten met suikerwerk, ook zelf vullen, dat was jaren geleden al zo, met zelfschepsnoep. Maar daar neemt de consument helemaal niet zijn herbruikbare verpakking voor mee, er wordt telkens een nieuwe beker gebruikt.

‘Onverpakte winkels’, het leek een hobby van hemelbestormers, de grote groep consumenten vond het te veel gedoe – en in zekere zin is het dat ook, al die flesjes en flacons en bakjes en potjes die je dan weer mee moet nemen naar een winkel, allemaal ‘extra logistiek voor de consument thuis’.
Maar nu is het nota bene een groot concern als Unilever zelf, dat een test met hervulbare verpakkingen zo grootschalig opzet. En dan niet eens in een grote stad waar je meer ‘sympathisanten’ hiervoor kunt verwachten, nee, in een plaatsje in Noord-Engeland. En ook niet bij een Waitrose met z’n kritische en hoogopgeleide publiek, maar bij ‘volksformule’ Asda.