Unilever zou deel cosmeticamerken willen verkopen

0
Leestijd: < 1 minuut

Unilever zou een deel van zijn cosmeticamerken willen verkopen. Dat meldden verschillende media, die dat op hun beurt weer van zakennieuwsmedium Bloomberg hebben. Unilever heeft er officieel nog niets over bekendgemaakt. En ook Credit Suisse, de bank die Unilever in de arm zou hebben genomen voor dit plan, geeft geen commentaar.

Maar het is een vreemd bericht als je bedenkt dat ‘activistische aandeelhouders’ en andere stemmen uit de financiële wereld sinds jaar en dag al geregeld meldden dat Unilever er goed aan zou doen om de voedingsmiddelentak te verkopen en zich te concentreren op alleen cosmetica en was- en reinigingsmiddelen. Het gaat hierbij niet om alle cosmetica, maar om merken met een gezamenlijke waarde van zo’n € 500 miljoen (Bloomberg meldde 600 miljoen dollar).

Vaker al is aan het adres van Unilever gezegd dat het er goed aan zou doen om alle levensmiddelenmerken en -activiteiten te verkopen, maar dan zou het juist de cosmetica, was- en reinigingsmiddelen moeten behouden, omwille van een beter rendement. Het bericht dat een deel van de cosmeticamerken nu deur uit zouden gaan, staat erg haaks op die suggesties uit eerdere jaren.

Enkele jaren terug heeft Unilever alle wit- en geelvetten verkocht aan investeerder KKR, waardoor dat onderdeel verzelfstandigd werd. Inmiddels gaat dit bedrijf door het leven onder de naam Upfield.

Ook is herhaaldelijk al in de media gemeld dat Unilever zijn theedivisie zou willen verkopen. Het bekendste theemerk van Unilever is Lipton, dat in ons land meer bekend is als ijstheemerk. Maar Unilever zou nu juist de ijsthee onder dat merk willen behouden. De theeproducten van Unilever zijn vooral ‘zwarte thee’, terwijl er in de westerse markten een kentering gaande is in de richting van meer ‘groene thee’, omdat die heilzamer zou zijn.