Veel nieuwe captains in 2016
Veel nieuwe captains in 2016 Shelflife

Veel nieuwe captains in 2016

· leestijd 1 minuut Algemeen

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het jaarlijkse Captain of the Category-onderzoek. Centraal staat daarbij weer de vraag: welke fabrikant/leverancier heeft, in de ogen van supermarktondernemers en -bedrijfsleiders, dit jaar de beste prestaties geleverd op de winkelvloer? In de komende edities van FoodPersonality zullen de resultaten van het onderzoek in de volle breedte worden gepubliceerd.

Enkele uitkomsten van het onderzoek willen we hier alvast noemen, aangezien er ten opzichte van vorig jaar een aantal in het oog verschillen te zien zijn.

• Zo is de gemiddelde score van alle door supermarktmanagers genoemde fabrikanten/leveranciers dit jaar gelijk aan de score die de captains haalden in 2015. Met andere woorden, een score die vorig jaar nog goed was voor uitverkiezing tot captain is dit jaar onvoldoende. Een vergelijking met de gemiddelde score van vijf jaar geleden laat ook zien dat de lat elk jaar weer hoger is komen te liggen. De gemiddelde waardering voor de captains in de 36 productcategorieën komt dit jaar uit op 7,42.

• Het onderzoek laat dit jaar een duidelijke verschuiving zien onder de captains.

In maar liefst 16 van de 36 categorieën kunnen we dit jaar namelijk een nieuwe captain verwelkomen. Een mooie prestatie, want deze bedrijven hebben dit jaar niet alleen een hoge totaalwaardering, zij kregen daarnaast ook de meeste nominaties door supermarktondernemers en -bedrijfsleiders. Het laat ook zien dat er veel dynamiek in de markt aanwezig is. Een uitverkiezing tot captain in het ene jaar is geen garantie voor een volgende captainstitel. Uitdagers in de markt zullen immers altijd een betere prestatie willen leveren dan de marktleider.

In de komende edities van FoodPersonality leest u meer over dit onderzoek. Daar bij komen ook de captains van 2016 aan het woord. Zij vertellen zij over de manieren waarop zij ondernemers en bedrijfsleiders hebben overtuigd om bij de nominatie voor Captain of the Category aan hun merk (of merken) de voorkeur te geven.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.