Verkiezing FoodAwards weer van start

0
Leestijd: < 1 minuut

Deze week start de jaarlijkse consumentenactie rondom de FoodAwards. Via diverse media (social, online en print) worden consumenten opgeroepen hun stem uit te brengen op hun favorieten nieuwe supermarktproducten van het afgelopen jaar. De actie loopt tot 8 mei en resulteert in een voorkeur van ‘de consument’ die aan de jury van de FoodAwards wordt voorgelegd. De jury wijst vervolgens de winnende producten aan en bepaalt ook welk product de FoodTopAward wint als beste introductie van het afgelopen jaar.

De producten waarop gestemd kan worden zijn eerder genomineerd door het Retailcollegee, de jury van de FoodAwards. De jury, bestaande uit Jort Scholten (Albert Heijn), Michel Engelbertink (Jumbo) en Thomas Douqé (Superunie), kwam eerder dit jaar bijeen om uit een lange lijst introducties uit 2021 – samengesteld door onderzoeksbureau IRI – de beste nieuwe producten van het afgelopen jaar te selecteren. Criteria als innovatief gehalte, distributiegraad, rotatie en marge speelden daarbij zoals gebruikelijk een belangrijke rol.

Met de campagne mikt de organisatie op een bereik van meer dan een miljoen consumenten. Nieuw dit jaar is dat de campagne ook daadwerkelijk op de winkelvloer te zien is via het narrowcastingnetwerk van UW/S. Via die schermen zullen de genomineerde producten in honderden supermarkten gedurende de looptijd van de campagne worden getoond. Daarnaast wordt de campagne via social media, online en in print onder de aandacht van de consument gebracht.

Na twee jaar zal de uitreiking van de FoodAwards ook weer fysiek plaatsvinden. Vanwege de coronapandemie vond de uitreiking in zowel 2020 als in 2021 noodgedwongen digitaal plaats. In 2020 was Starbucks Koffie voor thuis (Nestlé) de winnaar van de FoodTopAward en vorig jaar werd Karvan Cévitam Signature Blends (Kraft Heinz) uitgeroepen tot beste introductie.