De Vomar-show onder de jaarberichten

0
Leestijd: 3 minuten

Gewoonlijk krijgt de ‘vakpers’ in de supermarktsector vijf berichten binnen over de resultaten van het afgelopen jaar. Van Coop, van Plus, van Jumbo, van Sligro Food Group en van Vomar. Nou, oké, dan, zes, want na een tijdje krijg je nog de jaarcijfers van Ahold Delhaize, maar, hoe graag het Zaanse bedrijf ook het woord ‘transparant’ gebruikt, de Albert Heijn-omzet zit altijd verstopt in de omzet van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. Ach, daar leven we maar mee, nietwaar?

Die van Jumbo, daar hebben we vorige week op de site al het een en ander over vermeld. Niet zozeer het resultaat, maar de toon viel op. Bescheiden, terughoudend, in een jaar vol tegenslag, vooral op persoonlijk vlak. Vader Karel is overleden, zoon Frits moest terugtreden… Die toon beheerst het bericht. En dat is passend, in zo’n geval. En denk ook aan de missers, zoals de tv-reclame van die bouwvakkers, nét voor het WK in Qatar, of dat concert van Gerard Jolink en andere ‘proleten met een goeie stem’, dat niet doorging omdat er te weinig Jumbo-klanten voor gespaard hadden. Deemoed is in velerlei opzicht op z’n plaats.

Die van Sligro, die is niet meer zo heel interessant voor de supermarktsector, sinds Sligro Food Group Emté van de hand deed aan Jumbo en Coop, het gaat alleen nog maar om horeca- en foodserviceresultaten, ‘andere kant van de branchemuur’, dus. Kijk, wel fijn om weer te lezen dat de horeca het weer geweldig doet, vergeleken met de lockdowns van voorheen, dát wel.

Die van Plus en Coop… nou, sorry, maar die hebben we nog niet. Daar waren Duncan Hoy en Fred Bosch en hun teamgenoten altijd vrij snel mee, maar dat laat kennelijk dit jaar nog even op zich wachten. Ja, we zijn best suggestief nu. Maar vooral nieuwsgierig. Hoe loopt het daar, met dat fuseren…

En tussen al die berichtgeving door komt ook altijd het bericht van Vomar naar voren, met directeur Aart van Haren aan het woord (hier op de foto links, van enkele jaren geleden, bij het ondertekenen van een sponsorcontract met AZ-directeur Robert Eenhoorn rechts, fotobron: Ed van de Pol). Van Haren heeft bekendgemaakt: “Vomar Voordeelmarkt heeft 2022 wederom afgesloten als snelst groeiende supermarkt van Nederland, alweer voor het zesde jaar op rij. Met een omzetstijging van 30% ten opzichte van 2021 laten de cijfers zien dat de consument in het afgelopen jaar voor besparen op boodschappen heeft gekozen.” Van Haren wijst erop dat NielsenIQ een marktgroei van 3% heeft genoteerd, dat komt overeen wat Ton van Veen van Jumbo ook heeft gemeld.

Vervolgens gaat Van Haren uitgebreid vertellen over wat Vomar allemaal heeft gedaan om de consument te helpen met dat besparen. “Wij zijn de uitdaging aangegaan om de doorberekening van deze prijsstijgingen (Oekraïne, grondstoffen, energie etc., red.) aan onze klanten tot een minimum te beperken.” En Van Haren gaat voort: laagsteprijsgarantie, de prijzen van brood zijn doelbewust niet gestegen, een prijsverlaging van 300 veelgekochte basisartikelen etc. En dat, aldus Van Haren ‘bewijzen de cijfers dus’.

Verderop meldt Van Haren, eerder als een terzijde: Vomar heeft in 2021 23 Deen-supermarkten overgenomen. En ja, zeggen wij dan: een omzetstijging van 30%. Is dat voor een groot deel autonome omzetgroei, zoals Van Haren zegt? Hij beweert: “Onze omzetgroei is voor een aanzienlijk deel door afzettoename gerealiseerd, terwijl de totale marktgroei vooral uit prijsstijgingen bestaat.”

30%, meneer Van Haren? Terwijl je vóór de overname van Deen 78 filialen had? Terwijl je in oktober, november en december 2021 meteen die 23 Deen-supermarkten ombouwde, waardoor je in het jaar 2022 een omzet kon gaan meten in 101 filialen, in een vol jaar? Maar die 30% zou dan ‘aanzienlijk autonoom’ zijn?
Wij krabben ons achter ons hoofd, meneer Van Haren.

De aarde is plat. Mark Rutte, Hillary Clinton, Pieter Omtzigt en Hugo de Jonge maken deel uit van een internationaal pedonetwerk. Corona is een uitvinding van het World Economic Forum. De ‘Proud Boys’ zijn de ‘echte Amerikaanse patriotten’. ‘Lula’ had in een Braziliaanse gevangenis opgesloten moeten blijven.
En Vomar behaalt flink veel autonome omzet binnen een omzetgroei van 30%, in een jaar waarin het opeens bijna 25% meer winkels heeft.

Inmiddels heeft Vomar op bovenstaand opiniestuk gereageerd. Zie hier voor die reactie.