De Vomar-show? Vomar ziet dat anders

0
Leestijd: < 1 minuut

In een opiniestuk over de jaarberichten (met als kop: ‘De Vomar-show onder de jaarberichten) wezen we op de omzetgroei die Vomar claimde over het jaar 2022. Dat was: 30%. En in een persbericht van Vomar werd gesteld dat een aanzienlijk deel van die omzetgroei autonome omzetgroei is. Terwijl Vomar is sinds de overname van Deen-winkels juist veel filialen bij heeft gekregen. Wij vonden dat erg vreemd, om het zo maar eens uit te drukken.

Vomar heeft gereageerd op dat opiniestuk en meldt dat er feitelijk onjuistheden in staan. Wij spraken in dat stuk over 78 filialen vóór de overname van de 23 Deen-filialen die in het najaar van 2021 werden overgenomen en meteen in dat jaar nog werden omgebouwd tot Vomar. En dan kom je uit op 101 Vomar-filialen. Dat is onjuist. Vomar had vóór de overname van de Deen-winkels 71 filialen, en na die overname 95 filialen. Daarnaast: marketing manager Chantal Dane van Vomar heeft ons erop gewezen dat de autonome omzetgroei over 2022 9% bedraagt. Die 9% is dus in dit geval bijna een derde van de 30% omzetstijging. En dus is 21% de omzetstijging door extra winkels erbij.

En – terecht – wijst Dane ons erop dat die 9% al eerder door andere media is gemeld. Dat is nog steeds verbluffend hoog, NielsenIQ meldt een toename van de branche-omzet in 2022 van 3%, en Vomar zou dan drie keer zoveel zijn gestegen. Maar het misverstand hierin heeft gelegen in de opvatting van ‘aanzienlijk’. Wij zouden zeggen: dat is dan het grootste deel van die omzetstijging. Maar je kan dat ook lezen als iets wat minder dan de helft is.