Het voordeel van het zuiden eindelijk in het noorden

0
Leestijd: 2 minuten

Jan Linders opende gisteren het 62ste filiaal, in Wageningen. En daarmee is het de grote rivieren overgestoken. En nou begint de periode waarin mensen in Wageningen zich een oordeel gaan vormen over de vraag of voordeel ook echt uit het zuiden komt.

‘Het voordeel van het zuiden’ is al jaren de slogan van Jan Linders, of het nu om acties gaat, om assortiment uit de eigen regio of nog iets anders, maakt niet uit. Maar: dat klinkt goed als je in Slenaken, Chèvremont of Waubach werft, maar hoe zuidelijk is Wageningen eigenlijk?

Deze opening zat er al een tijd aan te komen, want lang van tevoren maakte Jan Linders het bekend dat het zat te azen op een supermarktvestiging in die plaats. En nu is het zo ver. Dit gaat voor Jan Linders een grote testcase worden. Nou kun je je afvragen: ten zuiden van de Rijn, ten noorden van de Rijn, wat maakt het uit? Je moet je als formule altijd overal bewijzen waar je een winkel hebt staan.

Maar Wageningen is niet meer ‘bij ons’. ‘Bij ons’, dat is ‘in ons eigen gebied, van een bedrijf dat net als ons hiervandaan komt’. Dat is althans wat Leo Linders twee jaar terug vertelde in een interview met hem in FoodPersonality, naar aanleiding van het feit dat hij Foodmanager van het Jaar was geworden.

Jan Linders Wageningen

De AGF-afdeling van Jan Linders aan de Nobelweg in Wageningen.

Linders vertelde dat hij het door de jaren heen gewend was dat als er een Jan Linders werd geopend of heropend, er altijd bij de opening vrij veel enthousiast publiek op afkwam. Maar ooit in Eindhoven was er bij de opening bij wijze van spreken geen kip te bekennen. Ten eerste: in een grote stad, geen tijd voor dat soort dingen. Ten tweede: aan de rand van het regionale marktgebied van de formule.

Maar goed, dan is het aan de keten zelf om die grens, ‘cultuurgrens’, ‘topografische grens’, week na week weker te maken, waarna na verloop van tijd dat ene marktgebied ‘vanzelfsprekend marktgebied van die formule’ is geworden. Daar moeten we enorm ons best voor doen, aldus Linders destijds.

En: als het nodig is, ook met extra acties en prijsverlagingen. Het klinkt eigenlijk als operatie ‘Market Garden’, met de paratroopers diep het land in. Voor Jan Linders is het te hopen dat dat dan deze keer anders afloopt.