Voorzichtig Ahold presteert boven verwachting

0
Leestijd: 2 minuten

Ahold heeft de omzet in het derde kwartaal met 2,5% opgestuwd tot € 6,9 miljard. Dat komt neer op een bedrijfsresultaat van € 300 miljoen. De operationele retailmarge lag in het derde kwartaal op 4,7%. Met name in Nederland en de VS wist Ahold de afgelopen maanden de omzet en het marktaandeel te verhogen. CEO Dick Boer had het daarbij over een subtiel samenspel tussen aanbiedingen, promotiecampagnes en dagelijkse prijzen. ,,Dat is de truc die onze winkels in zowel Nederland als de VS uitvoeren.”

 

Boer zei verder tevreden te zijn over het verloop van de campagne in de winkels van Albert Heijn van afgelopen zomer. De ‘Zomerhits’-actie was een groot succes. Ook een smurfenactie in Tsjechië sloeg erg aan. Er moesten zelfs oude voorraden smurfen uit Nederland naar Tsjechië worden verscheept om aan de vraag te kunnen voldoen.

 

Wel maakte Boer duidelijk dat klanten in Europa gezien de economische onzekerheid erg terughoudend en uit zijn op promoties. Daarom is het voor Ahold belangrijk om zich zowel op de aanbiedingen, de acties als op de gewone prijzen te richten. Boer toonde zich evenwel zelfverzekerd over de toekomst. ,,Wij zijn goed gepositioneerd om de klanten te bieden wat ze willen”. De topman zei op dit moment geen groot verschil waar te nemen tussen het gedrag van klanten in het derde kwartaal en het begin van het vierde kwartaal.

 

In de VS slaagde Ahold er goed in om de inflatie door te berekenen aan de klanten. Dat kwam de omzet ten goede. Ook de orkaan Irene die in de zomer in het noordoosten van de VS huishield, dreef meer mensen naar de Ahold-supermarkten.

In Europa werden de kostenstijgingen nauwelijks aan de klanten doorberekend en de kans dat dit de komende tijd meer zal gebeuren, lijkt niet zo groot. ,,In de huidige marktomstandigheden moeten wij heel voorzichtig zijn”, aldus Boer.

 

De omzet van Ahold kwam in het derde kwartaal uit op bijna € 6,9 miljard, een stijging van 2,5% (6,9% tegen constante wisselkoersen) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst ging met ruim 5% omhoog tot € 300 miljoen. De operationele winst van winkels die langer dan een jaar open zijn bedroeg € 254 miljoen. De nettowinst steeg met ruim 15% tot € 257 miljoen. De cijfers waren beter dan de verwachting van analisten.

 

Bij de Nederlandse activiteiten (Albert Heijn, Etos, Gall&Gall) steeg de omzet met 4,5%, maar daalde het bedrijfsresultaat met € 7 miljoen tot € 149 miljoen. De Amerikaanse supermarkten (Stop&Shop, Giant-Carlisle, Giant Landover) zagen de omzet met 8,5% stijgen. Ook in Tsjechië en Slowaijke, waar Ahold meer dan 300 winkels heeft, realiseerde het niet nader gespecificeerde groei.