Vriesvers Platform roept ‘diepvriesafdelingfans’ op: meld je…

0
Leestijd: 3 minuten

Het Vriesvers Platform is weer begonnen aan z’n campagne om diepvries als categorie meer te promoten. De zogeheten ‘Vriesvers-winkel van het Jaar’-verkiezing is weer gestart. En het roept supermarktondernemers en -filiaalleiders op: meld je. Bij ons. Tot uiterlijk 22 juli. Bij ons, dat is: ‘info@vriesversplatform.nl’.

En die ‘diepvriesafdelingfans’, waar wij het in de kop van dit stuk over hebben, dat zijn: ondernemers en filiaalleiders die het er niet bij willen laten zitten dat hun diepvriesafdeling de ‘koudste’, ‘kilste’, ‘saaiste’ etc. afdeling van hun supermarkt is. Die daar ‘sfeer’ in willen aanbrengen, op welke manier en in welke gedaante dan ook (foto: ‘schepvis’, stukjes ingevroren vis, in allerlei vissoorten, in een Jumbo Foodmarkt; fotobron; Jumbo).

In september zal het Vriesvers Platform weer voor de zoveelste keer het ‘Vriesverstival’ houden, waarna in oktober een bijeenkomst volgt waar bekend wordt gemaakt: ‘het Vriesvers-A-merkartikel’ van het ‘Jaar’, het ‘Vriesvers-huismerkartikel van het Jaar’, de Vriesversafdeling van het Jaar’ voor supermarkten tot aan 1.000 m2 vvo (de hele supermarkt, niet alleen de diepvriesafdeling), en diezelfde afdeling, maar dan voor supermarkten vanaf 1.000 m2 vvo.

En, beste lezer, u/jij zult vast denken; ‘maar waarom vinden zij, die mensen van FoodPersonality, dat ze hier melding van moeten maken?’. Nou, omdat FoodPersonality (bijna) altijd mediapartner is van de initiatieven van het Vriesvers Platform. Sterker nog, ooit, in 2008, was het een soort gesprek tussen inkopers van diepvries en producenten van diepvries, bestemd voor een artikel in FoodPersonality. Met als onderwerp: de weerstand waar ‘diepvries’ tegen aanloopt in de operatie van een supermarktketen. En tijdens die discussie riep iemand, van Aviko, Dr. Oetker, Iglo, Mora, Ardo (wie hiervan, dat weten we niet meer, sorry daarvoor): ‘We zouden een diepvriesclub moeten oprichten!’. En dat werd naderhand het Vriesvers Platform.

Nog meer reden? Nou, omdat we het altijd weer de moeite waard is om ‘ADHD-achtige sfeerexplodeerder’ en moderator Rens Merkelbach op het jaarlijkse evenement Vriesversfestival aan het werk te zien (dat deed hij bijvoorbeeld ook op de Najaarsbeurs van Coop) en iedereen bijvoorbeeld zo ver krijgt dat het publiek ‘It’s fun to stay at the YMCA’ uit volle borst meezingt. Terwijl hij ook tussendoor inhoudelijk en serieuze vragen kan stellen aan iemand als Gerben Nijeboer van diepvriestransportonderneming Müller.

En – nu meer op de branche zelf gericht – omdat wij het interessant vinden hoe supermarktondernemers en -filiaalleiders zelf moeite steken in, en zich inspannen voor, een gebied van een supermarkt dat doorgaans als stiefkind wordt behandeld. Ja, maar zijn jullie als FoodPersonality-volk dan ook fan of liefhebber van diepvriesproducten? Nou, niet per se categorisch (dat zou ‘discriminerend’ zijn, we houden ook van vers, zogezegd). Maar volgende week, als het tot boven de dertig graden gaat worden, dan zeker wel!

En, zeg, jullie van FoodPersonality, is het nou ‘vriesvers’ of is het nou ‘diepvries’? Allebei. Kies zelf maar… ‘Vriesvers’ is wat het Vriesvers Platform graag wil zien, en dat is gezien de dominantie van vers begrijpelijk. Maar ‘diepvries’, dat is een woord dat iedereen in Nederland kent en begrijpt en dan zou je dat vooral niet moeten ‘bemoeilijken’ door vriesvers ernaast te hanteren. Maar als het Vriesvers Platform dat graag wil en graag wil benadrukken dat diepvriesproducten eigenlijk ‘extreem vers ingevroren producten’ zijn? Nou, prima, geef het Vriesvers Platform maar eens ongelijk. En dan zeggen wij, van FoodPersonality: ‘Het Vriesvers Platform is dé ambassadeur van diepvries’. Woord a in één zin met woord b, lekker integreren, die woorden.

Dus, vriesversafdelingsfan of diepvriesafdelingsfan, geef je supermarkt op als je vindt dat je een mooie dv- of vv-zone hebt. Onder de 1.000 m2 vvo of erboven, maakt niet uit. Kijk nog even naar dat e-mailadres. 22 juli, niet later!