VriesVers-prijzen 2019 naar AH, Coop, Plus en New Forrest

0

Coop Nijmegen Burghardt van den Berghstraat en Albert Heijn Huissen zijn de winnaars van de verkiezing ‘VriesVers Winkel van het Jaar 2019’. Bij de verkiezing VriesVers Product van het Jaar wonnen Plus (Klaverland Oven Kaassouflés) en Albert Heijn (AH Magische Chocolade Bombe) met een huismerkproduct, terwijl New Forrest met Kwekkeboom Oven Old Amsterdam Bitterballen won in de categorie A-merk.

Dat winnaars werden vanavond bekendgemaakt in de Hilvaria Studio’s in Hilvarenbeek, dat dit keer het decor was van het jaarlijkse VriesVers Winnaarsevent. Het thema dit jaar was ‘IJskoud de Beste’. Voor de negende keer werden de supermarkten met de beste vriesversafdeling bekroond en werden ook de VriesVers Producten van het Jaar 2019 A-merk en Huismerk bekend gemaakt.

In de categorie winkels vvo 0 tot 1.000 m2 was Coop Nijmegen (Burghardt van den Berghstraat) de beste. Het filiaal hield Coop Spithorst Norg en Boon’s Markt Ridderkerk daarmee achter zich. In de strijd bij de winkels vvo > 1.000 m² was het ook spannend. Na AH XL Eindhoven in 2018 dit jaar opnieuw een winkel van Albert Heijn die er met deze prestigieuze prijs vandoor gaat; Albert Heijn Huissen. Deze nieuwe winkel van multifranchiser Hans Geveling werd vorig jaar nog uitgeroepen tot ‘Mooiste Supermarkt van Nederland‘. Plus ’t Lam Dubbeldam pakte met hun winkel in Dordrecht de tweede plek, met Albert Heijn Stationskwartier Kampen (De Arend 2) op de derde plaats in deze categorie.

De Coop aan de Burghardt van den Berghstraat in Nijmegen.

Behalve de prijzen voor beste VriesVers Winkels werden er tijdens het WinnaarsEvent ook de awards uitgereikt voor de VriesVers Producten van het Jaar 2019. In de categorie Beste A-merk won New Forrest met Kwekkeboom Oven & Airfryer Old Amsterdam Bitterballen. Het product, waarvoor New Forrest samenwerkte met Westland Kaasspecialiteiten, won vorige maand ook al een FoodAward. De consument heeft massaal op dit populaire product gestemd.

In de categorie Huismerk was er dit jaar voor het eerst zowel een consumentenprijs als een vakjuryprijs. Bij Huismerk-consumentenprijs ging Plus met haar Klaverland Oven Kaassoufflés er met de felbegeerde titel vandoor. De Huismerk-vakjuryprijs ging naar Albert Heijns Magische Chocolade Bombe. De vakjury bestaat uit leden van marktonderzoekbureaus GfK en IRI en VVP-lid POS-Tuning. Dit jaar heeft deze vakjury zich gebogen over innovatie in de categorie, impulswaarde, rotatie eenheden/euro’s, FS-ontwikkeling en totaaltelling.

Müller Fresh Food Logistics was voor de vierde keer op rij sponsor van A-merkprijs en dit jaar voor het eerst ook van de Huismerkprijzen. Müller is ‘Proud to drive Winners’ en rijden ook dit keer letterlijk een jaar lang met twee vrachtwagens rond met het winnende VriesVers Product het Jaar A-merk van New Forrest.

Organisator VriesVers Platform heeft ook dit jaar weer aan retailers gevraagd om de beste winkels van de formule op te geven. De deelnemende winkels werden bezocht en beoordeeld door een samenwerking met SmartSpotter. De betrokken organisaties kregen daarvan ‘waardevolle live beelden’ te zien, die in de eindbeoordeling voor een belangrijk deel zijn meegenomen. Ook werd de samenwerking met VoteCompany voortgezet met de speciale stemsite waar consumenten hun stem konden uitbrengen op zowel hun favoriete VriesVers Winkel alsook VriesVers Product van het Jaar. Ook de deelnemende winkels die dit jaar niet in de prijzen zijn gevallen, kunnen een waardevol Bench Markt Rapport eind juni tegemoet zien.

In 2018 wonnen Coop Den Ham, Jumbo van der Schouw uit Slagharen en AH XL Limburglaan Eindhoven de prijzen. Aviko won vorig jaar de prijs voor beste A-merk (Airfryer Specialiteiten), en Coop had het beste Huismerkproduct (Top van Coop Ambachtelijke Kibbeling).