Het ‘Vriesverstival’ van het Vriesvers Platform

0
Leestijd: 3 minuten

Het Vriesvers Platform is vorige week donderdag weer van start gegaan met het zogeheten ‘Vriesverstival’. En over ruim een maand worden de winnaars bekendgemaakt; tijdens het zogeheten ‘Winnaarsevent’, op 20 oktober; in Hart van Holland in Nijkerk (foto: diepvriesvis in partjes, om te scheppen, in een Jumbo Foodmarkt; fotobron: archief FoodPersonality).

Het Vriesvers Platform is een vereniging van diepvriesproducenten en supermarktformules (en andere partijen zoals bijvoorbeeld logistiek vervoerders, marktonderzoeksbureaus etc.) die tot doel heeft de consumptie en het markt- of omzetaandeel van diepvriesartikelen in de supermarktsector te bevorderen. Van het Vriesvers Platform zijn ongeveer vijftig bedrijven lid. Denk aan Iglo, Aviko, Ardo, Van Geloven, Bonduelle, NewForrest, Nestlé Wagner, Dr. Oetker etc. Maar ook supermarktformules, denk aan Albert Heijn, Jumbo, Plus, Coop en Boon Food Group.

Het Vriesverstival is inmiddels dus in volle gang. Sinds vorige week donderdag, en het loopt tot 24 september. Deze winkelactie is trouwens alweer de twaalfde editie. Het is een campagne om diepvries te bevorderen, enerzijds in de supermarkten, anderzijds via sociale media en internet.

Het Vriesverstival moet leiden tot vier winnaars:
– Ten eerste, de ‘Vriesverswinkel van het Jaar’, in de categorie ‘0 t/m 1.350 m2 vvo’.
– Ten tweede, de ‘Vriesverswinkel van het Jaar’, in de categorie ‘groter dan 1.350 m2 vvo’.
– Ten derde, het ‘Vriesversproduct van het Jaar’, in de categorie A-merken.
– Ten vierde, het ‘Vriesversproduct van het Jaar’, in de categorie huismerken.

En daar zit een verschil in ten opzichte van vorig jaar. Tot aan vorig jaar hield het Vriesvers Platform een indeling in deelnemende supermarkten aan van ‘kleiner dan of gelijk aan 1.000 m2 vvo’ en ‘vanaf 1.000 m2 vvo’. Maar het blijkt volgens het Vriesvers Platform dat supermarkten bijvoorbeeld een vvo van 1.200 m2 dan te veel tussen de wal en het schip vallen in de uitverkiezing. Kleiner dan of gelijk aan 1.350 m2 vvo doet kennelijk meer recht aan die groep deelnemende supermarkten.

De uitverkiezing is het resultaat van de campagne rondom het Vriesverstival waarbij de consument wordt gestimuleerd zijn of haar oordeel te geven, over de A-merken, de huismerken en de deelnemende supermarkten.

Maar: tijdens die campagne wordt er ook met een meer professioneel oog gekeken naar de deelnemende supermarkten. De supermarkten die deelnemen, hebben – als het goed is – in die periode van vorige week donderdag t/m de 24ste van deze maand hun best gedaan om hun eigen vriesversafdeling zo goed mogelijk te presenteren.

Promoties, promotiemateriaal, een goede vulgraad, netheid en overzichtelijkheid van het aanbod, en bijvoorbeeld het criterium hygiëne en denk ook aan ‘goed gespiegeld’ als het niet om een vrieskist, maar om een vrieskast gaat. Eerst doen zogeheten ‘smart spotters’ een rondje onder deelnemende supermarkten. Vervolgens beoordelen ‘mystery shoppers’ van het Vriesvers Platform de supermarkten gedurende de campagne. Dan gaat het om de supermarkten die er in de consumentenbeoordelingen en de bevindingen van de ‘smart spotters’ goed uitspringen.

Het ‘Vriesvers-huismerkproduct van het Jaar’ wordt niet alleen door de consument gekozen, bij deze verkiezing doet vooral ook een jury mee in de beoordeling. Die vakjury kijkt dan naar de mate van innovatie, de productkwaliteit, de originaliteit van het product en de verleidelijke of stijlvolle verpakking.
Dit jaar doen zo’n tachtig supermarkten mee, aldus het Vriesvers Platform. Maar dat laat ook weten; vorig jaar was dat nog 100 tot 110 supermarkten. Wat blijkt?
Hoe graag filiaalleiders en ondernemers ook mee hadden willen doen, ze hebben afgehaakt. Omdat ze te veel met een personeelstekort kampen en dan vrezen ze dat hun diepvriesafdeling níet dát wordt wat het in hun ogen zou moeten zijn. Dat tekort aan medewerkers is zorgwekkend, aldus het Vriesvers Platform (VVP): het illustreert ook een van de problemen van de supermarktsector in deze periode.
Maar: daar staat tegenover dat de supermarkten die nu wél meedoen, volgens het VVP ook echt een goede executie op de winkelvloer zullen laten zien. Kwaliteit vóór kwantiteit, zogezegd. En zoals gezegd, op donderdag 20 oktober maakt het VVP dat tijdens het ‘Winnaarsevent’ dat allemaal bekend.