Waitrose: we verwachten veel van aardappelmelk

0
Leestijd: < 1 minuut

Agf.nl meldde het deze week en die had het weer van The Guardian, een Britse kwaliteitskrant. Waitrose voorziet een mooie toekomst voor ‘aardappelmelk’. Want? Plantaardig. En alles wat op zuivel lijkt, maar plantaardig is, verkoopt als een dolle, aldus Waitrose in het jaarlijkse ‘food and drink report’, een soort jaaroverzicht van consumententrends op basis van wat Waitrose zelf in de winkel en online verkoopt. Aardappelmelk? Jaja. Bestaat. Waitrose heeft het over het merk ‘Dug’ (zie foto, bron: Dug).

Of Waitrose allang aardappelmelk in de koelingen of de schappen heeft staan, geen idee. Het bedrijf zegt niks over de verkopen van aardappelmelk, zo blijkt uit dat ‘food and drink report’. Waitrose zegt alleen: ‘we hebben de populariteit waargenomen van sojamelk, amandelmelk, havermelk en ‘pea milk’ (erwtenmelk? Red.) Now it’s the turn voor potato milk. Low in sugar and saturated fat, it’s set to dominate coffee shops in the coming months.” Dat is alles. Maar goed, het bestaat dus.

De bewering heeft eigenlijk niks om het lijf. Maar in datzelfde rapport stelt Waitrose wel weer iets anders, dat iets minder een gimmick lijkt. Een toename van ‘5 : 2’. En daar bedoelt Waitrose mee: steeds meer gezinnen en/of huishoudens – of steeds vaker – eten vijf keer per week vegetarisch en twee keer per week ‘met vlees erbij’. Vijf keer per week vegetarisch: is dat heel Engels of is dat het kwestie van de doorgaans welvarende en hoger opgeleide Waitrose-klant?