Wakker Dier: kiloknallers kip naar recordhoogte

0

Supermarkten stunten steeds meer met kip zonder dierenwelzijnskeurmerk, zo blijkt uit de kiloknallermonitor van Wakker Dier. In 2018 stonden er 56% meer kiloknallers met kip in de folders dan in 2015. De inspanningen van Wakker Dier op dit onderwerp blijken dus maar weinig effect te hebben. Anne Hilhorst, vice-voorzitter van Wakker Dier en manager van het campagneteam, noemt het zorgwekkend om te zien dat supermarkten de kip vooral als lokmiddel voor klanten zien.

Het aantal kip-kiloknallers is volgens Wakker Dier sinds 2015 elk jaar toegenomen. In 2018 kwam het aantal promoties met kip uit op een recordhoogte van 1.900 stuks. Supermarkten gebruiken de ‘kiloknallerkip’ als lokkertje om klanten naar hun winkel te trekken. Dat gaat ten koste van het dierenwelzijn van de dieren.

Kiloknallers kip

Het welzijn van wat Wakker Dier de lokkip noemt zit tussen de plofkip en één ster Beter Leven-kip in en varieert per supermarkt. Die kip komt nooit buiten en moet na zeven weken naar de slacht. In het slechtste geval leeft ze met zo’n 17 kippen op één vierkante meter. Dit is volgens Wakker Dier zo bij de meeste supermarkten, inclusief Albert Heijn en Lidl.

Albert Heijn staat al jarenlang aan de top met de meeste kip in zijn folders. Van het totaal aantal aanbiedingen met kip van de twaalf grootste supermarktketens, neemt AH telkens zo’n 20% voor zijn rekening. Daarop volgen Jumbo, Hoogvliet en Emté met elk zo’n 10%.

Na de overstap van plofkip naar lokkip werd het stil op kipgebied in supermarktland. Wakker Dier wil dat de supermarktketens de welzijnsgrens van kippen verhogen naar minimaal één ster. Daarom lanceerde ze gisteren een radiocampagne om aandacht te vragen voor dit probleem waarbij het de pijlen met name op marktleider Albert Heijn richt.