Wakker Dier stuurt C1000-klant naar concurrent

· leestijd 1 minuut Nieuws

Sinds vanochtend op de radio: een spotje van Wakker Dier waarin het C1000-klanten oproept naar Albert Heijn, Plus, Spar of Dirk te gaan. Daarbij wijst Wakker Dier op de diervriendelijke weekaanbiedingen van die andere supermarkten. Wakker Dier wil hiermee C1000-klanten, die het “gestunt van C1000 met dieronvriendelijk industrievlees zat zijn”, een alternatief bieden. Ook wil Wakker Dier het vrijwel ontbreken van diervriendelijke aanbiedingen bij C1000 aan de kaak stellen.

De letterlijke tekst van de radiospot van deze week luidt:

<stem 1> “Dit is een bericht voor klanten van C1000. Bent u die vreselijke kiloknallers van C1000 ook zo zat? Ga eens naar Albert Heijn, Plus, Spar of Dirk. Zij hebben deze week mooie diervriendelijke aanbiedingen met biologisch vlees of vegaburgers. <stem 2> Bekijk alle diervriendelijke aanbiedingen op WakkerDier.nl.

De radiospots worden wekelijks aangepast aan de aanbiedingen van de grootste supermarkten, aldus Wakker Dier. De radiocampagne past volgend de dierenwelzijnorganisatie in het groeiende maatschappelijk verzet tegen de kiloknaller, waarin ondertussen een “ongebruikelijke coalitie is gevormd van boeren, dierenorganisaties, slagers, slachterijen en politiek”.

Volgens Wakker Dier sprak het ministerie van Landbouw recent grote waardering uit voor acties tegen de kiloknaller: “Lang leve de NGO’s”, sprak een hoge ambtenaar voor een zaal met boeren, als reactie op een kiloknalleractie van Wakker Dier.

Uit onderzoek van Wakker Dier (over de maanden maart t/m juni) blijkt dat C1000 het vaakst vlees verkoopt onder de gemiddelde prijs van kattenvoer van € 4,12 per kilo. Anderzijds behoort C1000 met haar (beperkte) aanbod van diervriendelijk biologisch vlees juist tot de duurdere supermarkten. Daardoor heeft C1000 het grootste prijsverschil tussen industrievlees en diervriendelijk vlees en dus ontmoedigen zij diervriendelijke consumenten het meest, stelt Wakker Dier. “Ze hebben dit jaar ook nog geen enkele keer biologisch vlees in de (landelijke folder-) aanbieding gehad, tegenover Dirk van den Broek bijvoorbeeld al 24 keer. Slechts een enkele keer is een vegetarisch product in de (landelijke folder-)aanbieding gedaan”, aldus Wakker Dier in een persbericht.

Meer dan ooit stunten supermarkten met vlees. Een kwart (24,5%) van het vlees dat in 2009 bij supermarkten over de toonbank ging was een kiloknaller (in de reclame). Dat was in 2008 bijvoorbeeld nog 19,4%. Supermarkten gebruiken de kiloknaller als traffic builder: extreem goedkope aanbiedingen, vaak zelfs beneden inkoopsprijs, om klanten te lokken die dan ook andere producten kopen. Zo daalde de gemiddelde prijs van een kilo varkenskarbonade in supermarkten tussen 1995 en 2008 van € 6,35 naar € 5,35. Deze prijs had alleen al om de inflatie te compenseren volgens Wakker Dier moeten stijgen naar € 8,25.

Op de korte termijn kopen kiloknaller-supermarkten wellicht niet dieronvriendelijker in (ook C1000 verweert zich met dat argument), maar op de lange termijn ontstaat steeds meer druk op een lage inkoopprijs en worden boeren gedwongen steeds goedkoper te produceren, vaak ten koste van dieren. Tegelijk worden consumenten zo opgevoed met de gedachte dat extreem lage vleesprijzen normaal zijn, meent Wakker Dier.

 

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.