Wat Frans opvalt

· leestijd 2 minuten Nieuws

JUMBO I: DE KARAVAAN TREKT VERDER - ‘De honden blaffen, maar de karavaan trekt verder…’

Als je de ontwikkelingen in de hoek van de zelfstandige ondernemers in Nederland van de laatste weken beschouwt, kun je alleen maar moedeloos worden.

Weer blijkt dat zelfstandigheid maar een betrekkelijk begrip is, dat maar voor een beperkt aantal ondernemers geldt. De meesten zijn door huurcontracten en financieringen met handen en voeten gebonden aan hun baas, de organisatie.

Of het nu Plus, C1000, Coop, Golff of welke andere club is, het maakt geen verschil. Centraal wordt uitgemaakt wie je bent en wat je gaat worden.

Natuurlijk word je met een bus rondgereden om je te laten zien dat je nieuwe baasje best wel aardig is. Natuurlijk worden alle mogelijke omzetstijgingen weer tevoorschijn getoverd om te laten zien dat jij vooral beter C1000 kunt worden.

Natuurlijk kan Tom Heidman een prima verhaal vertellen, maar hij is ook al bezig met de exit van CVC en wat dat voor hem betekent.

Natuurlijk worden procedures gevoerd om je op de knieën te krijgen.

Natuurlijk moet je accepteren dat er vanuit je eigen organisatie een vestiging van dezelfde formule in jouw marktgebied komt, omdat dit nu eenmaal in de boedelscheiding is afgesproken.

Degenen die je de mooie verhalen vertellen, kunnen over een aantal jaren al weer eens ergens anders zitten, met een mooie som geld voor bewezen diensten.

Wat is trouw aan waar je voor staat? Als ondernemer kun je in ieder geval niet weg als het even tegenzit.

Hoe voel je je nu, als je Super de Boer bent en je zit achteraan in het ombouwschema naar C1000 of Jumbo en je leest dat Jan Brouwer al naar huis is en Erik Leebeek naar Plus gaat?

Hoe voel je je, of: wat voor druk voel je, als je nog twee jaar mee moet doen met de Toeterweken, terwijl de toeteraars al weg zijn?

Ik moest deze week denken aan de piloot die in zijn toestel bleef tot alle passagiers gered waren en vervolgens zelf verdronk. Wat een kerel, geweldig.

Hoe moet dat nu verder?

Eén ding weet ik zeker: de blauwe trein uit Zaandam dendert gewoon door tot hij de topsnelheid heeft van 40% marktaandeel en dan 75% van de branchewinst in Nederland voor zijn rekening neemt.

Wat kunnen we ertegenover stellen?

Er zou in de branche eens de gedachtestroom op gang moeten komen. Over: hoe je met twee formules voor zelfstandigen een groot zelfstandigenblok kunt maken, dat echt partij kan zijn tegenover onze vrienden uit Zaandam. Een blok van 700 supermarkten, waarin de huidige partijen als Schuitema, Plus en Coop hun aandeel hebben, maar samenwerken in één formule.

De goede rekenaars weten inmiddels hoeveel dit scheelt op het gebied van distributie, reclamekosten, overhead enz.

Het gaat om procenten verschil die we hard nodig hebben in de komende jaren.

Want wat gebeurt er met alle andere retailers als AH zijn 7% winst verder door prijsverlagingen naar beneden gaat brengen naar 4% winst?

Oplossingen graag insturen naar de redactie, ter attentie van mij. Onder de goede oplossingen ga ik loten, de winnaar nodig ik uit voor een etentje.

Frans Fredrix

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.