Websites supermarkten goed bezocht
Websites supermarkten goed bezocht Shelflife

Websites supermarkten goed bezocht

· leestijd 1 minuut Algemeen

Over het internetgedrag van consumenten voorafgaand aan een aankoop was tot nu toe weinig bekend. Over het effect van online advertising op aankoopgedrag nog minder. Het Media Efficiency Panel van onderzoeksbureau GfK brengt daar verandering in en uit de eerste resultaten blijkt onder meer dat de websites van supermarkten goed bezocht worden en als communicatiemiddel grote waarde hebben.

De panels van GfK geven al jaren inzicht in het aankoopgedrag van consumenten. Van levensmiddelen tot kleding en van verzekeringsproducten tot artikelen voor persoonlijke verzorging. Nieuw is nu dat GfK door middel van haar panels vanaf medio 2010 op een geavanceerde wijze kan vastleggen hoe huishoudens internet gebruiken en met welke reclame-uitingen zij worden geconfronteerd. Hierdoor wordt het mogelijk een link te leggen tussen internetgedrag en aankoopgedrag. Naast internet wordt ook de confrontatiekans met reclame via TV, print en radio vastgelegd. Al na enkele maanden zijn de eerste resultaten tussen confrontatie met reclame en aankoopgedrag zichtbaar.

Als het gaat om supermarkten blijkt dat die websites vaak en door veel huishoudens worden bezocht. De site van Albert Heijn, ah.nl, is in vier maanden tijd door bijna 25% van de huishoudens bezocht. Gemiddeld bijna twee keer per maand en per sessie was de verblijfsduur vijf minuten. De site van C1000 trekt weliswaar wat minder bekijks, maar altijd nog ruim 15% van de huishoudens. Ook voor supermarkten die hun omzet vrijwel alleen via fysieke winkels behalen is internet ten behoeve van hun communicatie dus toch van groot belang. Ruim 20% van de huishoudens bezoekt wekelijks een of meer sites van supermarkten als voorbereiding voor hun bezoek aan de winkel. Oftewel: Research On line, Purchase Of line (ROPO).

Uiteindelijk is het ook mogelijk om voor grotere campagnes het directe effect op de omzet vast te stellen. In Duitsland, waar het Media Efficiency Panel al meer dan 2 jaar loopt, zijn daar al tal van voorbeelden van. Zo werd voor een groot frisdrankmerk een sales uplift van 12% in omzet geregistreerd , nadat consumenten eind 2009 een met een tv-campagne van dat merk waren geconfronteerd.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.