Webwinkels, het blijft maar groeien, ook food

0
Leestijd: < 1 minuut

Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldde deze week het een en ander over het aantal sluitingen van bedrijven, faillissementen en de oprichting van bedrijven. Echt een coronaverschijnsel? Er komen tot nu toe in dit jaar per week 80 webwinkels bij, 12 per dag. En dat houdt in dat er in het eerste kwartaal van dit jaar 1.050 webwinkels bij zijn gekomen.

Dat zijn natuurlijk geen Amazons of Alibaba’s. Nee, het zijn mensen die – bijvoorbeeld – geen werk meer hadden door de corona-effecten en zodoende maar een webwinkel begonnen. Of mensen die tijdens corona bedenken; ‘Nou ga ik eindelijk met die webwinkel beginnen waar ik al jaren mee wil beginnen’.

Het CBS meldt daarbij: het gaat merendeels om webwinkels voor kleding, voeding en huishoudelijke of tuinartikelen. Maar dus ook voeding. Alsof er nog niet genoeg supermarkten en speciaalzaken zijn.

En natuurlijk, garantie voor succes is er niet. In het eerste kwartaal van dit jaar stopten 510 webwinkels ermee. In totaal – dus niet alleen webwinkels, maar alle winkels – zijn er in het eerste kwartaal van dit jaar 30.200 bedrijven gestopt. Maar: er zijn in diezelfde periode ongeveer 57.000 bedrijven opgericht. En dat is ongeveer net zoveel als in het eerste kwartaal van vorig jaar.

Bedrijvigheid alom, dus. Maar ook grote kans op een korte levensduur. Het CBS meldt daar wel bij dat ook restaurants die op internet een afhaalmogelijkheid melden, tot deze groep behoren. Ook zijn er in het eerste kwartaal restaurants geopend, door ondernemers die alvast voorsorteren op verdere versoepelingen. En die hebben niet allemaal een terras…