WeCare: Nieuw lifestylemerk in de afslankcategorie

0
Leestijd: 4 minuten

Nutrition & Santé, specialist in gezonde voeding, lanceert een volledig nieuw merk in de afslank/gezondheidscategorie. WeCare wil de gewichtsbewuste consument van nu helpen met producten die je geruststellen en je een goed gevoel geven. Om te beginnen met een reeks van 18 ‘low carb’-producten.

Met een portfolio dat merken als Céréal (o.a. glutenvrij, zonder suiker, bio), Isostar (sportvoeding), Modifast (afslankproducten) en Weight Care (producten voor gewichtsbeheersing) omvat, mag Nutrition & Santé zich met recht een specialist in gezonde voeding noemen. “Gezondheid staat centraal in alles wat we doen. Producten die zich niet onder deze noemer laten brengen passen niet bij ons bedrijf”, legt verkoopdirecteur Martin Schaaij uit.

Het bedrijf, dat het hoofdkantoor in Frankrijk heeft, is al jaren succesvol in de markt van gezonde voeding. Categorie marketing manager Active & Advanced Nutrition Jean-Baptiste Cariteau: “De coronapandemie heeft de aandacht voor gezondheid in het algemeen en gewichtsbeheersing in het bijzonder verder aangewakkerd. Bij heel veel mensen zijn er tijdens de lockdown ongewenste kilootjes bijgekomen waar ze graag weer van af willen.”

Breed lifestylemerk

De categorie afslankproducten en gezondheid is om die redenen misschien wel relevanter dan ooit. Die markt wordt door Nutrition & Santé niet alleen bediend met de afslankproducten van Modifast maar ook met het merk Weight Care, dat zich met een compleet assortiment van onder meer caloriearme maaltijdvervangers richt op gewichtscontrole. En daar wil het bedrijf nu met WeCare een nieuw merk aan toevoegen. Schaaij: “We zien ruimte voor een lifestylemerk in deze markt. Dus niet alleen maar een merk dat zich richt op gewichtsafname of -beheersing, maar ook een merk dat producten biedt waar je je als consument goed bij voelt, terwijl je je niet druk hoeft te maken om de calorieën. En zo’n merk ontbreekt in ons huidige assortiment – en in dat van retailers.”

Nutrition & Santé - WeCare

Categorie marketing manager Jean-Baptiste Cariteau (links) en verkoopdirecteur Nederland Martin Schaaij. “Voor een merk dat op een eigentijds manier ‘well-being’ centraal stelt is ruimte in de markt”, aldus Schaaij. (Foto: Rob Keeris)

WeCare is dus niet alleen een merk voor mensen die de calorieën tellen van wat ze eten, maar ook een merk voor mensen die dagelijkse gezonder willen blijven. Die doelgroep wil Nutrition & Santé helpen door een breed assortiment aan gezonde en evenwichtige producten aan te bieden. “We starten bij de introductie met een reeks van 18 koolhydraatarme (‘low carb’) producten. Daar is sterk behoefte aan, maar we zullen in de maanden erna met meer producten komen die ook niet noodzakelijkerwijs koolhydraatarm zijn”, aldus Cariteau. “We willen in deze categorie een lifestylemerk bouwen dat op meerdere relevante voedingsthema’s kan inspelen. Een breed lifestylemerk dus.”

Een speedboot

Nutrition & Santé pakt de introductie van WeCare groots aan. Niet alleen worden er meteen 18 producten geïntroduceerd, het merk zal ook vanaf de start in duizenden winkels en online verkrijgbaar zijn. En niet alleen in supermarkten, ook in drogisterijen en bij de groothandel of foodservice. “Je mag met recht spreken van nationale distributie”, aldus Schaaij. “De opnamebereidheid bij de handel is groot. Het merk, de producten, het design en het verhaal spreken geweldig aan. Voor een merk dat op een eigentijds manier ‘well-being’ centraal stelt is ruimte in de markt, zo blijkt.” Cariteau: “En zo positioneren we WeCare ook. Dagelijks zonder zorgen genieten van gezond en lekker eten. We helpen mensen zoeken naar de balans tussen gezond en genieten.”

Bijzonder is dat het internationaal opererende Nutrition & Santé de Nederlandse organisatie de ruimte geeft om in te spelen op lokale consumentenbehoeften. Schaaij: “Voor ons is zo’n nieuw merk ontwikkelen een uniek project en het heeft hier heel veel energie losgemaakt.” Cariteau: “Het is de droom van iedere marketeer om een keer een merk vanuit het niets op de kaart te zetten. Laat staan een merk als WeCare dat binnenkort in alle relevante verkoopkanalen verkrijgbaar zal zijn. Dat enthousiasme zie je terug.”

Investeren in de categorie

Daar hoort dan uiteraard ook een ondersteuningscampagne bij. “Above the line zetten we voor het ontwikkelen van brand awereness in op online”, aldus Cariteau. “We richten ons op een jongere doelgroep die zich vooral online en op de socials beweegt. Daarnaast willen we op grote schaal aan sampling doen, maar wel heel gericht, toegesneden op de doelgroep.” Ook met retailers worden ondersteuningspakketten op het gebied van activaties en promoties afgesproken. Schaaij: “Vanaf week 30 gaan we vol ondersteunen.”

En ondertussen wordt dan bij Nutrition & Santé gewerkt aan vervolgintroducties. Volgens Schaaij is dat een must wanneer je bouwt aan een breed lifestylemerk zoals WeCare. Cariteau: “Mensen zijn op zoek naar ondersteuning en houvast, een motiverende coach zogezegd. Die rol kun je pas goed invullen wanneer je ook met je producten in veel verschillende behoeften kunt voorzien, van ontbijt tot diner maar ook tussendoor. Niet in de vorm van een kuur om snel kilo’s kwijt te raken, maar wel op een manier die er voor zorgt dat je lekker in je vel zit.” “Het nummer ‘I feel good’ van James Brown komt aardig in de buurt van het gevoel dat we met WeCare willen geven”, aldus Schaaij. Hij benadrukt dat Nutrition & Santé met merken als Modifast en Weight Care niet alleen een belangrijke speler in de afslankcategorie is, maar met de lancering van WeCare ook laat zien dat het wil investeren om de categorie ook in de toekomst relevant te houden en te laten groeien.