Welk winkelwagentje is er nou schoon en welke niet?

0
Leestijd: 2 minuten

Je loopt een Albert Heijn in, een Jumbo, een Plus, een… Helemaal rechts staat de rij winkelwagens die in elkaar gereden zijn. Een stukje links staan een paar winkelwagens. Maar in het midden ook nog een paar. En welke van die twee zijn de schoongemaakte en welke de ‘ingeleverde’? Zo zien we maar: de versoepeling rondom hygiënemaatregelen kan tot extra verwarring leiden.

Vanaf de lockdown ging het zo: iemand staat bij een AH, Jumbo, Plus etc. winkelwagentjes schoon te maken (flaconnetje en doekje op een statafel bij de hand) en als jij dan binnenkomt, wordt jou een schoongemaakt winkelwagentje als het ware overhandigd. Gewoon, een hygiënemaatregel, maar het was toch ook een vorm van dienstverlening.

Bij Aldi bijvoorbeeld ging dat dan niet zo. Je pakte buiten een winkelwagen en als je wilde, kon je zelf je handvatten schoonmaken (flaconnetje, doekje, keukenrol of ander wegwerppapier etc.) Want een discounter doet het met minder medewerkers, en die lost dat anders op. En nu?

Gisteren maakten premier Rutte en vice-premier Hugo de Jonge weer nieuwe versoepelingsmaatregelen bekend (o, wat zal de horeca blij zijn), al waren dat maatregelen die al eerder min of meer bekend waren gemaakt. Maar hoe dan ook, er komt ‘meer vrijheid’.

En die vrijheid, die versoepeling, die zie je nu spreekwoordelijk terug bij het ‘winkelwagenmanagement’. Bij de een kun je zelf nog schoonmaken, bij de ander wordt het voor je gedaan, bij weer een ander kun je met het reinigingsmiddel je handen – of je handschoentjes? – nog ontsmetten. Weer een ander laat de winkelwagentjes overdag door een medewerker schoonmaken, maar niet meer na 18.00 u, dan ‘mag je het weer zelf doen’.

Het is van alles door mekaar, maar ook binnen dezelfde formules. Het kan eraan liggen dat een franchiser dat zelf anders wil oplossen dan de filialen van de formule waar hij of zij bij hoort. “Ik zag bij twee AH’s in mijn woonplaats Hilversum dat het op twee verschillende manieren werd gedaan, maar het zijn allebei filialen”, vertelt Erik Hemmes van Erik Hemmes\Retail Advies, die nog steeds geregeld op pad gaat, allerlei supermarkten in. “Verschillen bij formules waren er al, maar ik zie nu ook verschillen bij verschillende filialen van één formule.”

Is dat erg? Zolang er geen besmetting optreedt: nee. Maar het is wel een vreemd soort verwatering van gedragsrichtlijnen. En zeker als de schoonmakende medewerker van een supermarkt dus weg is (naar huis, of met pauze), er geen vervanger is en je weet niet of je nu uit de rij schone pakt of de rij die nog schoongemaakt moet worden. O, maar dan doe je het zelf… Ja, maar het is ook raar als je dan een winkelwagentje schoonmaakt dat wellicht zojuist door zo’n medewerker schoon is gemaakt, dubbel op zonder dat je dat weet.

“Het is net alsof dit een soort ‘daar praten we niet over’-onderwerp is geworden”, vindt Hemmes. “De supermarkten gingen toen meteen over op allerlei maatregelen, met overal in de winkel informatie, van grote borden tot plakbiljetten, maar de ‘versoepeling’ hierbij gaat zonder enige boodschap gepaard.”