De wervelwind rond ‘lokaal’

0
Leestijd: 2 minuten

#Supportyourlocals werd binnen de kortste keren uit de grond gestampt, waar anderen jaren bezig waren met onderzoeken van, en geld beschikbaar maken voor, een meer lokale economie.

Ammerlaan & Mosch
Trendwatchers Anneke Ammerlaan en Femke Mosch van Ammerlaan & Mosch Vision on Food wisselen elkaar af als columnist in FoodPersonality. Deze column van Femke Mosch verschijnt onder de uitzonderlijke omstandigheden van dit moment enkel online. E-mail: femke@visiononfood.nl.

Ook ik bestelde uiteraard de lokale #supportyourlocals-box, hier in Flevoland. Het was een box waarin alles wat erin zat, tot de basis van mijn boodschappen behoorde: o.a. aardappels, appels, groenten, olie (koolzaadolie uiteraard, want Flevoland) en tarwemeel. Flatbread en ras-el-hanout van Nadia en Marijn waren de vreemde eend in de bijt. Want welke definitie van lokaal werd er hier bedoeld? De flatbreads kwamen uit Almere, daar staat de fabriek van Arabic Bread, maar de grondstoffen voor de flatbreads niet. Evenals de ras-el-hanout van Nadia en Marijn.

Er staat ook een Yakult-fabriek in Almere, waar – gok ik – de grondstoffen ook niet uit Almere komen. Waarom dan wel de flatbreads en ras-el-hanout en niet Yakult? Welke waarden zijn belangrijk als we het hebben over lokaal? Is het persoonlijkheid? Yakult is een vrij onpersoonlijk A-merk, bij Nadia en Marijn heb ook ik een warmer gevoel.

Het verschil zit ‘m in lokale producten en lokale ondernemers. Lokale producten zijn producten van onze eigen bodem van boeren, tuinders of telers. Lokale ondernemers zijn ondernemers die lokaal producten produceren of assembleren. En die groep is vele malen groter.
De voorwaarden die je nodig hebt om als ‘local’ gedefineerd te worden, zijn:

1. Bedrijven mogen niet te groot lijken of zijn, anders zijn ze niet aaibaar meer
2. De ondernemer moet een persoonlijkheid zijn, mensen kopen het liefst van mensen en niet van logo’s of fabrieken
En de belangrijkste voorwaarde:
3. Er moet een écht verhaal rondom het product hangen.

Het verhaal omhelst de motivatie van de producent. Impact maken en de wereld verbeteren zijn doorgaans de motivaties. Het anders willen doen dan de A-merken. Dat is precies de reden waarom consumenten die box kopen. Ze maken impact met hun aankoop.

En bij een A-merkbox is dat niet het geval. Zo bestaat er het initiatief Unwasted, waar ‘tweedekeusproducten’ van Duyvis, Lay’s en Quaker in zitten (inderdaad, allemaal merkartikelen van PepsiCo). Het eerste wat je bij die box doet, is de prijs vergelijken: ben ik goedkoper uit dan wanneer ik dit in de supermarkt koop?

De prijs bij de #supportyourlocals-box maakt minder uit. Dat doe je namelijk ook uit liefdadigheid. Daar zit overigens ook de valkuil. Hoe vaak bestelt de consument zo’n box met die motivatie? Kun je daar een rendabel businessmodel van maken?

Door de uniciteit van de #supportyourlocals-box vind je het minder erg om daarop te wachten. De A-merkbox daarentegen wil je zo snel mogelijk in huis hebben. Anders had je ook wel even naar de supermarkt kunnen rijden.

De A-merkbox kan zeker wat leren van #supportyourlocals-box én andersom. Om die discussie aan te wakkeren zou het goed zijn als de A-merkbox Unwasted zijn initiatief op #supportyourlocals zet, aangezien alle producten in Nederland worden gefabriceerd. Dan krijgen we geheid een interessante discussie over de definitie van lokaal.

Femke Mosch