Wijngaard Kaas: kaas als impulsartikel

0
Leestijd: 5 minuten

Klanten verleiden met een aantrekkelijk verpakt en gepresenteerd smaakkaasje, dat zouden supermarkten meer moeten doen. De Affiné smaakkaasjes van Wyngaard zijn daar uitermate geschikt voor. Kwaliteit en smaak staan buiten kijf, want dat is het vertrekpunt voor alles wat dit familiebedrijf doet.

Jan van den Wijngaard behoort tot de vierde generatie die actief is binnen Wijngaard Kaas. Hij is productmanager en samen met verkoopdirecteur Leo de Wit is hij verantwoordelijk voor de commerciële koers van het familiebedrijf, dat inmiddels meer dan 85 jaar bestaat. Wijngaard Kaas is bekend van de traditioneel gerijpte kazen van de merken Wyngaard (voor de retailmarkt) en Reypenaer (voor het foodservicekanaal). In het rijpingsproces staat het in 1906 gebouwde kaaspakhuis centraal. Daar worden nog steeds de kazen voor Reypenaer op traditionele wijze gerijpt, terwijl de Wyngaard-kazen uit een nieuwer pakhuis komen waar de omstandigheden van het oude pakhuis dagelijks worden nagebootst. “De pakhuizen zijn aan elkaar gekoppeld. We geloven sterk in de traditionele lange rijping waarin wisselingen in temperatuur en vochtigheid zorgen voor een mooie en diepe smaakontwikkeling. Complexiteit van smaak noemen we dat.”

Wyngaard en Reypenaer: gescheiden werelden
Met het merk Wyngaard bedient Wijngaard Kaas de retailmarkt, het merk Reypenaer is voor de foodservicemarkt. “Het zijn gescheiden werelden met ieder een heel eigen dynamiek”, aldus De Wit. Reypenaer geldt als premium merk – denk aan Reypenaer VSOP. Overigens heeft Wijngaard Kaas voor het foodservicekanaal nu ook de eerste plantaardige kaas ontwikkeld. “Het gaat om een klein plantaardig assortiment; Vegan Restaurant, voor professionele toepassing. Ook hier is het uitgangspunt het bieden van een prachtige smaakpropositie binnen een specifiek gebied.”

Die vind je dan ook volop terug in de Wyngaard Affiné smaakkaasjes waarmee supermarkten hun klanten kunnen verleiden. De Wit: “Het zijn kaasjes met een mooi formaat, kleurrijk en aantrekkelijk gepresenteerd. Bovendien kunnen de kaasjes ook buiten de koeling gepresenteerd worden en daarmee zijn ze buitengewoon geschikt om ze als impulsartikel in te zetten.” De mogelijkheid de kazen buiten de koeling te presenteren is belangrijk, aangezien de meters in de koeling kostbaar zijn. “Vandaar dat we erop hameren onze kaasjes als impulsartikel in te zetten. Daar wordt in veel supermarkten nog maar weinig mee gedaan, terwijl het zorgt voor onderscheid in je assortiment en goed is voor je rendement in kaas.”

Halve manen

Als klein familiebedrijf beschikt Wijngaard Kaas niet over enorme reclamebudgetten, maar werkt het vooral aan zichtbaarheid op de winkelvloer. Het wil, nu de coronaperiode grotendeels achter ons ligt, ook weer meer investeren in winkelbezoeken en proeverijen. Los daarvan worden de smaakkaasjes nu gepresenteerd in aantrekkelijke en opvallende ‘halve manen’ of ‘halve-halve manen’. Van den Wijngaard: “Daarmee kun je de kazen uitstekend presenteren. Op een koeling, op een counter, maar ook bij wijn of bier. Of zelfs bij de kassa zoals we in Duitsland wel eens zien. Concepten voor de borrel groeien sterk en in die markt begeven wij ons ook. Zeker voor het borrelmoment geldt dat consumenten verrast willen worden met kwalitatieve en smaakvolle producten. Onze smaakkaasjes onderscheiden zich door hun mooie toppings en we stemmen het aanbod ook af op de tijd van het jaar.” Want het zomerseizoen mag van oudsher niet het topseizoen van borrelkaas zijn, maar met een variant met zongedroogde tomaat en bieslook of een met gember is het volgens Van den Wijngaard wel degelijk mogelijk om ook in de zomermaanden de verkopen te stimuleren. “Consumenten zoeken variatie in het borrelmoment. Daar kunnen supermarkten meer mee doen. Met onze smaakkaasjes zorg je niet alleen voor onderscheid, maar voeg je ook aanzienlijk meer waarde toe dan met standaard kaasblokjes.”

Smaakexplosie

Wijngaard Kaas onderkent dus het belang van variatie in het aanbod. Dat bestaat momenteel uit zeven smaakkaasjes en twee naturelkazen die afhankelijk van het seizoen kunnen worden afgewisseld. Maar het heeft onlangs ook weer een nieuw smaakkaasje gelanceerd: de Wyngaard Explosion, een pittige affiné van tien maanden gerijpte kaas met een topping van spaanse peper. Van den Wijngaard: “Wij zien het vooral als een kaasje voor mannen. De smaak is uitgesproken pittig tot heet en zorgt voor een ware smaakexplosie. Vandaar de naam. Deze Explosion combineert fantastisch met een IPA en zorgt ook tijdens een zomers borrelmoment voor fun en praatstof. Hij kost iets meer, maar heeft ook veel te bieden.”

Kaas als cadeauartikel
Kaas als impulsartikel is een tot nu toe vrij onbekende benadering van kaas in het supermarktkanaal, waar de focus nog te veel op de grote gele massa ligt. Wijngaard Kaas is echter overtuigd van de mogelijkheden van kaas als impulsartikel en is bereid formules en individuele supermarktondernemers daarin naar vermogen te ondersteunen. Van den Wijngaard: “Het klinkt in eerste instantie ook ietwat vreemd, maar dat gold jaren terug ook voor het idee van kaas als cadeauartikel. Dat had ook tijd nodig, terwijl we daarmee in de travel retail inmiddels al jaren uiterst succesvol zijn.”

Die hogere prijs wordt gerechtvaardigd door het gebruik van hoogwaardige grondstoffen, maar vooral door het lange rijpingsproces van de kaas. De kazen zelf worden volgens de gewenste specificaties ingekocht bij een aantal gerenommeerde Nederlandse zuivelcoöperaties. Van den Wijngaard: “Daar liggen jarenlange afspraken aan ten grondslag. Daar hebben we nu profijt van, want vooralsnog hebben we geen last van de schaarste aan grondstoffen, zelfs niet in het geval van de mosterdzaadjes voor onze mosterd-dillevariant. De kazen krijgen we wekelijks geleverd waarna het rijpingsproces hier in huis start. Daar komt vakmanschap bij kijken. In ons oude pakhuis worden de Reypenaer-kazen tijdens de rijping met de hand gekeerd, wel 40 keer gedurende het hele proces.” In het nieuwe pakhuis gebeurt dat weliswaar geautomatiseerd, maar ook daar liggen de kazen op traditionele vurenhouten planken omdat die het beste vocht opnemen. En de kazen van Wyngaard verliezen relatief veel vocht. “Ons proces staat eigenlijk haaks op het gangbare economische rijpingsproces. Wij doen het op onze manier omdat we niet anders willen, want het gaat ons altijd om de smaak.”, aldus De Wit.

Aantrekkelijke winkelpresentatie met ‘halve manen’ met Wyngaard Affiné smaakkaasjes die er overigens ook als ‘halve-halve manen’ zijn.

Minder koeling nodig

Het rijpingsproces van Wijngaard Kaas heeft naast het voordeel van een betere en diepere smaak ook een duurzaamheidsvoordeel, want door de traditionele rijping doet de natuur zijn werk. En zoals gezegd kunnen de verpakte smaakkaasjes mede door hun unieke rijpingsproces ook in de winkel buiten de koeling bewaard worden, tot wel 150 dagen. De Wit: “Supermarkten die onze Wyngaard-kaasjes presenteren hoeven dus niet bang te zijn voor derving. Dat risico is echt heel klein. Je maakt er je klant vooral voller mee en we weten uit ervaring dat klanten terugkomen voor onze smaakkaasjes.”

Dat moet supermarkten overtuigen, want de totale kaasconsumptie staat onder druk. Er wordt minder kaas gegeten, vooral als broodbeleg omdat het traditionele ontbijtmoment aan belang inboet. De Wit: “Er wordt veel meer tussendoor gegeten. Daar moeten supermarkten meer aan tegemoet komen. Zo groeit het borrelmoment sterk en biedt dit verwenmoment ook ruimte voor een extra kwalitatieve invulling met de beste kaas.”