‘Ik wil nú naar de kassa!’ bij Carrefour

0
Leestijd: 2 minuten

Een dienst van supermarkten, om de klant zelf te laten bepalen wanneer hij/zij tijdens het winkelbezoek wil afrekenen. Het bestaat. Bij Carrefour. Maar wat je eraan hebt, is nog niet zo duidelijk.

Kijk, dit is ‘slim boodschappen doen’: je hebt een lijstje bij je van ‘wat ik vanavond en morgen nodig heb’. En je doet die artikelen in je winkelwagen (of winkelmandje – in ‘niet-coronatijd’). Dan ga je naar de kassa’s. Maar daar staan bij wijze van spreken aan elke open kassa vijf klanten te wachten. En je ziet dat bij al die vijf klanten aan al die open kassa’s dat zij hun winkelwagen helemaal vol hebben – ‘koppen op de kar’, zogezegd. Wat besluit je? Je besluit je ‘lijstje b’, een soort plan b, aan te spreken: boodschappen voor de dagen ná vandaag en morgen. En dan, een kwartier later, sluit je alsnog aan bij een van die rijen. En het ergste bij die rijen blijkt achter de rug te zijn. Zo kan het ook.

Als je twee boodschappenlijstjes hebt. Een voor ‘vandaag/morgen’, een voor ‘daarna’.
Maar dat komt weinig voor, zo planmatig zijn consumenten niet. Of niet meer.
Bij Carrefour is nu een test aan de gang waarbij het ‘gemak van boodschappen doen’ niet is gelegen aan de planmatigheid van de consument zelf, maar aan de dienst ‘afrekenen wanneer het u uitkomt’.

Sinds eergisteren hanteert Carrefour de mogelijkheid voor de klant om door middel van de smartphone een ‘tijdvak’ te reserveren voor het afrekenen aan de kassa. Het zou gaan om een Carrefour in een dorp in de buurt van Parijs, aldus RetailDetail. De gedachte erachter: wie een tijdvak aanmeldt, komt niet achter een lange rij met andere klanten te staan. Het zou om een systeem gaan met behulp van smartphone en QR-code. De klant zou wel moeten aangeven of hij een winkelwagen gebruikt op dat moment of een winkelmandje.

Carrefour zou dit initiatief al eerder hebben gebruikt, in 2016. Maar vier jaar terug zou de tijd niet rijp zijn gebleken. En dit jaar wellicht wel…

Maar stel, dat je nog niet klaar bent met boodschappen doen en het is inmiddels de tijd die je opgegeven hebt? Dan is het mogelijk om een nieuwe ‘afrekentijd’ op te geven. Klinkt mooi, en klinkt zeker ‘dienstbaar’, maar u voelt ‘m al: het is er een met haken en ogen, zeker in de kinderschoenenperiode.