Via winkel of dc: twee stammen in de e-commercestrijd

0
Leestijd: 3 minuten

Albert Heijn en Jumbo gebruiken voor e-commerce fulfilment-centra die losstaan van de bevoorrading van de supermarkten, maar Plus Retail kiest voor e-commerce met order picking in de Plus-winkels. Dat is nu net waar Albert Heijn en Jumbo per se niet aan wilden beginnen omdat dat ‘ondoenlijk’ zou zijn. Het zou immers ‘de winkel verstoren’. Maar als je beseft dat Plus Retail dit juist wél gaat doen, wat is er dan waar van dat ‘winkelverstorend’?

Is e-commerce verstorend voor de dagelijkse winkelprocessen? Maakt het de schappen rommeliger? Zorgen internetbestellingen die vanuit een supermarkt moeten worden beleverd, voor meer risico op out-of-stocks? Je zou zeggen van wel.

Maar is het een waarheid, een frame of een keuze? Anderhalve week terug werd manager e-commerce Stephan Bosman van Plus Retail in Distrifood geïnterviewd, samen met Plus-ondernemer Danny Rosenboom uit het Limburgse Hoensbroek. Ze vertelden over de ups en downs van het leren omgaan met e-commerce. Een week geleden brachten we FoodPersonality uit, met daarin een interview met Rob van Dal, ‘manager bedrijfsbureau’ van Plus Retail. Hij vertelt waarom Plus Retail ervoor zorgt dat alle Plus-winkels binnen een paar maanden elektronische schaplabels hebben. En een belangrijke reden daarvoor is: om e-commerce vanuit de Plus-winkels zelf te laten plaatsvinden. De signalen op die labels versnellen de orderpickhandelingen in zo’n Plus, aldus Van Dal.

Dat is volstrekt tegenovergesteld ten opzichte van hoe de concurrentie dat eerder aanpakte: het opzetten en laten draaien van fulfilment-centra (eigenlijk: gewoon een dc voor internetbestellingen). Denk aan het dc waar Jumbo jaren geleden mee aan de slag ging, of onlangs de opening van het nieuwe internet-dc van AH in Bleiswijk.

Stel dat supermarkt x een bepaald wekelijks verkooppatroon heeft. En als de consumenten die in dat marktgebied wonen, vaker boodschappen bestellen via internet, is dat dan hetzelfde patroon of niet? Het kan hetzelfde patroon zijn, alleen komt de klant het niet halen, het moet worden bezorgd. Voor die winkel maakt dat niet uit, als de winkel het leeglopen en aanvullen van de schappen goed onder de knie heeft. Oké, dat is niet iets wat je zomaar onder de knie hebt, maar het moet uiteindelijk te doen zijn.

Stel dat supermarkt y een bepaald wekelijks verkooppatroon heeft. En als consumenten die in dat marktgebied wonen, vaker boodschappen bestellen via internet. Maar: die bestelling wordt dan niet uit de winkel georderpickt, maar in een daartoe bestemd dc. Voor hetzelfde geld kun je zeggen dat dát nu juist het verkooppatroon van die winkel verstoort.

Albert Heijn, Jumbo en vele andere formules hebben gekozen voor een internetroute zonder winkels. Plus Retail doet dat daarentegen wel. Het zou eigenlijk net zo goed voor e-commerce via een dc kunnen zorgen, de bouw van het nieuwe dc in Oss, daar zou je nog van alles aan kunnen veranderen wellicht. Maar Plus kiest daar niet voor.

Wat is duur? Vulploegmedewerkers die orderpicken? Of orderpickers in een speciaal dc die orderpicken? Autootjes die vanaf dc’s en ‘hubs’ de plaatselijke marktgebieden in rijden of auto’s die vanaf een winkel binnen dat plaatselijke marktgebied rijden? Als er al verschillen zijn, zullen ze dan groot zijn? Dat is maar de vraag. Wat is er duur: een nieuw dc speciaal voor e-commerce laten bouwen en dan huren, of gebruik maken van een winkelnetwerk dat je al hebt? En waarvan bij Plus Retail de huurkosten altijd belanden bij ondernemers, direct – bij hun winkel – of indirect, in het geval waarin Plus Retail de eerste huurder is, maar dan nog: de eigenaren van Plus Retail zijn de Plus-ondernemers.

Albert Heijn is onderdeel van een beursgenoteerd bedrijf, Ahold Delhaize. Jumbo is onderdeel van het familiebedrijf Jumbo Groep Holding. Zij hebben e-commerce jaren terug ter hand genomen. AH-franchisers zijn nog steeds met AH aan het praten over de internetbestellingen die niet via hun winkels plaatsvinden, terwijl die bestellingen juist wél in hun marktgebied plaatsvinden.
Bij Jumbo wordt daar niet meer over gesteggeld, want – zo luidt het – Jumbo en de franchisers hebben daar afspraken over gemaakt en naar het zich laat aanzien zijn de Jumbo-franchisers daar tevreden over. Anders dan bij AH.

Plus Retail is geen beursgenoteerd onderdeel en ook geen familiebedrijf, het is onderdeel van het ondernemerscollectief Sperwer. Bij Plus Retail verloopt de opzet van e-commerce dus met hun winkels als laatste uitleverpunt naar de consument. En dat maakt die keuze begrijpelijk.
E-commerce winkelverstorend? Dat zeggen, is een politiek-financieel statement. Het is een keuze. Een keuze als antwoord op de vraag: wie mogen er operationeel en dus financieel meedoen met de opbrengsten van e-commerce?

Nu is dat allemaal nog niet echt winstgevend, dat is bekend. Maar dat staat los van die keuzes.