Winnaars Gezonde Innovatie Awards: Albert Heijn, Bonduelle en acht andere

0
Leestijd: 2 minuten

Albert Heijn, Bonduelle, TastyBasics, Okae, Spurd, het ‘Nationaal Actieplan Groenten en Fruit’, Soilmates, Susie en Bloeizone Bakkeveen zijn de winnaars van de ‘Gezonde Innovatie Awards’ van dit jaar. Dit is afgelopen week bekendgemaakt tijdens de prijsuitreiking, die online plaatsvond. Het is de tweede editie van dit initiatief van Foodlog en FoodPersonality.

In 2020 zijn de Gezonde Innovatie Awards door Foodlog en FoodPersonality in het leven geroepen. Het fungeert als een zogeheten ‘complimentenprijs’ voor producten en initiatieven die aan een gezond(er) eetpatroon van de consument kunnen bijdragen.

Bij de Gezonde Innovatie Awards kan het zowel om producten als initiatieven gaan. Daarnaast zijn er ‘twee soorten stemmers’, enerzijds consumenten, anderzijds een jury. En daardoor kan het zo uitpakken dat bedrijven niet één, maar meer keren kunnen winnen.

Dat is bijvoorbeeld het geval bij Albert Heijn, dat zelfs drie keer heeft gewonnen. Albert Heijn kreeg een consumentenprijs voor de volkorenbollen (een product dus) en voor de campagne ‘gezond koken onder de 2 euro per persoon met Prijsfavorieten’. Maar: met die campagne won Albert Heijn ook een juryprijs. Een andere deelnemer die meerdere keren won, is Spurd met de ‘Baby Groente Tas’.

In deze tweede editie van de Gezonde Innovatie Awards hadden 72 producenten, retailers e.a. zich aangemeld, waarvan 57 producten en 15 initiatieven. Zowel grote marktpartijen (denk aan Albert Heijn en Bonduelle) als kleinschalige bedrijven of start-ups.

De jury bestaat uit supermarktondernemers en personen die in de gezondheidszorg werkzaam zijn of als wetenschapper, op het gebied van voeding. Het zijn (op alfabetische volgorde):
• Jenneke Heising, programmadirecteur voor de opleidingen levensmiddelentechnologie, voedselveiligheid en voedselkwaliteit aan de Wageningen Universiteit
• Rick Hageman, ondernemer met drie Spar-supermarkten in Noord-Holland
• Floor Kroese, universitair docent aan het ‘self regulation lab’ van de Universiteit Utrecht
• Tijn Leussink, in de supermarktsector bekend als een van twee gebroeders Leussink, die in Twente en de Achterhoek als franchiser zeven Jumbo-supermarkten exploiteren, twee Gall & Gall-winkels en een Etos
• Janneke Stolker, huisarts in Rotterdam met interesse in, en aandacht voor, een gezonde en actieve levensstijl, en deelneemster/initiatiefneemster bij ‘Leefstijl Aanpak’.
Tijdens de prijsuitreiking hebben de juryleden uitgelegd vooral te letten op de veelomvattendheid van de wijze waarop de consument gezonder kan eten/drinken en leven, in combinatie met consumptieroutines en verduurzaming.
Lees hier meer over de achtergrond van de juryleden.

Tijdens de prijsuitreiking hebben de juryleden uitgelegd vooral te letten op de veelomvattendheid van de wijze waarop de consument gezonder kan eten/drinken en leven, in combinatie met consumptieroutines en verduurzaming.

Uit de 72 aanmelding koos de vakjury 39 genomineerden: 26 producten en 13 initiatieven. Op deze 39 genomineerden konden consumenten hun stem uitbrengen. Dankzij de oproepen tot stemmen in een bijbehorende campagne brachten zo’n 10.000 consumenten hun stem uit, naast uiteraard de jury. De winnaars zijn:

Drie winnaars in de categorie ‘producten’/consumentenstemmen:
1. TastyBasics: Repen noten en zaden & Muesli Fruit en Veggie
2. Albert Heijn: AH Volkorenbollen
3. Okae for Kids: Okae Kinderthee

Drie winnaars in de categorie ‘initiatieven’/consumentenstemmen:
1. Albert Heijn: Gezond koken onder de 2 euro per persoon met Prijsfavorieten
2. Spurd: Baby Groente Tas
3. Nationaal Actieplan Groenten en Fruit: Geef Kleur Door

Drie winnaars in de categorie ‘producten’/jury-oordeel:
1. Soilmates: Healthy Oil
2. Bonduelle: Bonduelle Groenten voor Soep
3. Susie Icecream; Susie Puur Fruitijs

Drie winnaars in de categorie ‘initiatieven’/jury-oordeel:
1. Spurd: Baby Groente Tas
2. Bloeizone Bakkeveen: Bloeizone Bakkeveen
3. Albert Heijn: Gezond koken onder de 2 euro per persoon met Prijsfavorieten