Winst Colruyt hard onderuit

0
Leestijd: 2 minuten

De winst van Colruyt Group is vergeleken met een jaar eerder aanzienlijk gedaald. Colruyt Group is de grote Belgische detaillist, bekend van vooral de formule Colruyt ‘Laagste Prijzen’, wat wij in Nederland doorgaans Colruyt noemen, marktleider in de Belgische supermarktsector (foto: kassa-afhandeling bij een Colruyt in Merksem, bron: archief FoodPersonality). Zoals bekend: de aartsrivalen zijn van oudsher Delhaize en Carrefour, maar ook (sinds 11 jaar) Albert Heijn in dat land en (sinds ruim twee jaar) Jumbo. Waarbij Jumbo uiteraard zich als prijsvechter afficheert, maar Albert Heijn in feite ook.

Colruyt Group heeft een boekjaar lopen van 1 april van jaar a t/m 31 maart van jaar b. De omzet van het beursgenoteerde Colruyt Group over het boekjaar 1 april 2021 t/m 31 maart 2022 steef met 1,2%, naar € 10,04 miljard. Maar het bedrijfsresultaat is aanzienlijk lager: € 375 miljoen, en dat is ruim 28% minder dan het jaar ervoor. Ook de nettowinst na belastingen daalde flink: € 288 miljoen, en dat is ruim 30% lager dan het boekjaar ervoor.

De omzet van de supermarktformule Colruyt Laagste Prijzen daalde met 3%. De omzet van andere levensmiddelen- en supermarktformules Okay, Bio-Planet en Cru daalde met ruim 8%. Daarnaast heeft Colruyt ook Spar als formule in huis, maar die is voor aangesloten ondernemers. De non-foodformules van Colruyt Group hadden juist met een stijgende omzet te maken, maar dat kan worden verklaard doordat 1 april 2021-31 maart 2022 meer ‘geopende winkels’ had dan het jaar ervoor, toen de coronapandemie voor veel ongerustheid en lockdowns zorgde. Maar non-foodretail is bij Colruyt Group weer veel kleiner dan foodretail.

Colruyt heeft het al een tijd moeilijk. Het aandeel Colruyt was voorjaar 2019 (nog ongeveer drie jaar geleden) ongeveer € 64,-, vandaag de dag is dat ongeveer € 27,-. Colruyt Group deed al jaren aan bezorging via bestellingen, bijvoorbeeld met Collishop, ver vóór de opkomst van internet, maar het bedrijf heeft niet meegelift op het positieve sentiment over tech- en internetbedrijven gedurende de ‘coronaperiode’.

De omzet betreft overigens niet alleen België. Colruyt Group is ook actief in Noord-Frankrijk. Maar het blijft opmerkelijk dat een formule die in België marktleider is en bekend is om de ‘laagste prijzen’ (denk aan de ‘rode telefoon’, wie bij de concurrentie een lagere prijs ziet, kan Colruyt bellen en dan past de formule de prijs aan), in een tijd van inflatie en prijsverhogingen niet juist meer zou moeten profiteren van toestromende klanten en/of meer bestedingen. Wellicht zou dat pas in het boekjaar van 1 april dit jaar t/m 31 maart 2023 merkbaar moeten zijn.

Maar: Colruyt Group zelf heeft gemeld dat de marktomstandigheden door de gestegen prijzen en de oorlog in Oekraïne moeilijk zullen blijven, en vooral wordt ook ‘de concurrentie onder supermarkten’ genoemd. Het voorziet voor het komende boekjaar geen verbeterde marktomstandigheden. Colruyt Group mag dan allerlei detailhandelsformules in huis hebben zoals Dreamland, Dreambaby etc., maar de prijsformule Colruyt Lage Prijzen blijft veruit de grootste omzetbrenger.