‘Winst bij supermarkten, dat is maar helemaal de vraag’

0
Leestijd: 3 minuten

Vorige week schreven we ‘weer winst voor de supermarkt’ naar aanleiding van de maatregelen van het kabinet. Het Vakcentrum reageerde daarop met: pas op met wat je zegt.

‘En weer winst voor de supermarktsector’, aldus een commentaar in de nieuwsbrief van vorige week. De boodschap daarvan: zolang Mark Rutte de horeca dichthoudt, blijft de supermarkt kans houden op meer omzet – ook na gehamster. Want de omzet die zonder de coronacrisis naar de horeca of naar ‘out of home’ zou zijn gegaan, die blijft met die langere lockdown de kassa van de supermarkten belanden.

Hans Verweij, verantwoordelijk voor communicatie bij het Vakcentrum, reageerde daarop met een waarschuwing: als wij met ‘weer winst voor de supermarktsector’ meteen bedoelen dat die extra omzet ook extra winst onder aan de streep van elke supermarkt zou zijn, dan zouden we ernaast zitten.

Wij zeggen daar meteen bij: nee, zo hadden we dat niet bedoeld. De ‘horeca-omzet’ is extra winst, voor een sector. Maar dat wil niet zeggen dat meteen ook bijna elke supermarkt dan ook die winst echt pakt.

Ten eerste zijn er genoeg geluiden die minder of helemaal niet positief zijn. Jumbo maakte bekend te denken aan extra compensatie voor Jumbo-franchisers die bijvoorbeeld vrij dicht bij de grens met België zijn gevestigd. Want die franchisers missen tijdens de lockdown de omzet van Belgische klanten. En dan heb je nog een toonvoorbeeld van slecht nieuws: het ondernemerskoppel Erwin Binneveld en Mirjam Bestebreurtje exploiteert tien Spar University-vestigingen, allemaal op universiteitscomplexen en die zijn gesloten. Dat is meteen het extreemste voorbeeld. IRI meldde verder enkele weken terug dat convenienceformules in steden met veel passanten, reizende, werkenden etc. een omzetdaling van 4% voor kun kiezen hadden gekregen. En vergeet niet: de concurrentie is ook weer toegenomen doordat bijvoorbeeld Sligro consumenten binnen mag laten in de Sligro-vestigingen (zie foto).

Daar staat dan weer tegenover dat Marshoek eerder meldde dat een gemiddelde supermarkt met een weekomzet van € 175.000 ruim € 23.000 meer winst over zal houden als de lockdown tot 1 juni van kracht blijft. Maar: bij ‘grens-, stads- en toeristenwinkels’ zou (uitgaand van datzelfde weekomzetbedrag van € 175.000) de winst juist met € 4.000 dalen. En bij een omzetdaling van 10% zou het verlies tot € 30.000 kunnen oplopen.

Maar nou Hans Verweij van het Vakcentrum weer, want waar ging het hem om?
Bij het Vakcentrum is berekend wat nu de extra kosten zijn die een ondernemer moet maken om zijn supermarkt ‘coronaproof’ te maken. De cijfers zijn al wat ouder, want elke supermarkt is inmiddels zo’n min of meer ‘coronaproof’. Het Vakcentrum hanteert een gemiddelde weekomzet van € 157.000 van een supermarkt, een gemiddelde brutomarge van 25,9% (beide exclusief btw). Het nettorendement is 3% en dat is dan € 4.700,-. Dat is weliswaar een mooi bedrag, maar daarmee moet de ondernemer: 1/ zijn vreemd vermogen aflossen, 2/ eigen vermogen binnen de onderneming opbouwen en 3/ zichzelf belonen (dus de ‘ondernemersbeloning’ bepalen).

Daartegenover zet het Vakcentrum een bedrag voor extra kosten. Extra kosten omvatten (vooral personeelsuren): beveiliger, extern of intern; winkelwagens schoonmaken; schoonmaakartikelen; extra winkelreiniging; extra kosten online-bestellingen en bezorgen; en ‘toename ziekte onder personeel, eigen risico’.

En het Vakcentrum rekent dan op een bedrag van € 8.750,- extra kosten per week. En dus, aldus het Vakcentrum, kan dat tot een verlies leiden van € 4.050,- per week als die supermarkt geen extra omzet maakt door de coronacrisis. En dan is er nog voorzichtig gerekend, want verschillende eenmalige kosten heeft het Vakcentrum dan nog niet eens meegeteld (coronamaatregelen, zoals winkelsigning, nieuwe hesjes, handschoenen, plexiglas bij de kassa’s en counter etc., etc.). Daar hanteert het Vakcentrum een bedrag van € 6.300,- bij.

De margeberekening heeft het Vakcentrum gebaseerd op gemiddelden uit de sector. De kosten voor de coronamaatregelen zijn gebaseerd op informatie van de leden van het Vakcentrum, supermarktondernemers. Het is maar dat we het weten. We zeggen er wel meteen bij; het Vakcentrum is dé belangenbehartiger van de supermarktondernemers in Nederland, dus we snappen wel dat een instelling als het Vakcentrum dit punt wil maken.