Wouter Jansen van Velsen (Mocca d’Or): ‘Het had niet langer moeten duren’

0

Als supermarkten zoveel meer omzet hebben behaald en zullen behalen als bureaus als Nielsen en IRI geregeld melden, dan zullen de leveranciers daarvan dat ook hebben. Ja maar, wacht even, er zijn ook tal van leveranciers die zich juist op de horeca richtten en die hebben het zwaar, aldus de FNLI in een niet officiële reactie.

Sommige producenten hebben het juist heel zwaar, kregen we door van de FNLI, de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de koepelorganisatie van levensmiddelenproducenten. En dat is niet zo vreemd: het leeuwendeel van de Nederlandse levensmiddelenproducenten biedt hun assortiment aan aan supermarkten. En zij kregen te maken met een verschuiving van hun omzet: de horeca ging grotendeels op slot (afhaalmogelijkheden vormden de uitzondering), terwijl consumenten juist voor thuisverbruik hun boodschappen meer bij supermarkten gingen doen. Dat zou voor een producent niet zo veel uit hoeven te maken: of het geld nu via de supermarkt of via een restaurant binnenkomt, linksom of rechtsom, áls het maar binnenkomt…

Maar zo is de situatie niet altijd. Ten eerste zijn de marges in de horeca doorgaans hoger, ook al omdat in de horeca ook vaker sprake is van artikelen met meer toegevoegde waarde. En ten tweede, er zijn natuurlijk genoeg levensmiddelenproducenten die zich in altijd sterk op de horeca gericht hebben. En die maakten een enorme vraaguitval mee.

Wouter Jansen van Velsen, bijvoorbeeld, is dat overkomen. We spreken hem op de maandag vóór het weekend van Hemelvaart. Jansen van Velsen is directeur-eigenaar van Mocca d’Or.

“Je spreekt met mij op een dag dat ik me weer optimistisch voel! En daar heb ik ook alle reden toe. Op 1 juni gaat de horeca weer van start, uiteraard met allerlei coronabeperkingen en dus met minder mogelijkheden om veel gasten te ontvangen, maar dan nog; ik ben al heel blij dat ik weer zie wat ik nu zie: pallets die af en aan volgeladen worden om met vrachtwagens naar afnemers te gaan. Dat heb ik wekenlang niet gezien. Sterker nog, onze koffie en onze apparaten bleven niet alleen hier staan, ik kreeg ook bestelling terug. Retouren dus. Ik ben nu in een ongelooflijk goeie bui, hoor!”

Mocca d’Or is leverancier van koffie en espressomachines voor de horeca en voor bedrijven en daarnaast koffieleverancier voor speciaalzaken in koffie en thee. Mocca d’Or heeft vestigingen in Zwolle, Breda en Heiloo en de vierde tak is koffieleverancier Santas in Rotterdam.
Allemaal premiumkoffie, met een uitgebreid assortiment van blends en specifieke soorten koffie uit landen. Met zowel biologische als fairtrade-certificering. En met een bijzonder duurzaamheidsaspect bij Santas Koffie omdat de verpakking – blikken – retour komen.

“De ‘herstart’ van de horeca is zeker onze redding. Het was hartstikke zwaar. De jaaromzet van ons bedrijf is ongeveer € 15 miljoen, maar nadat de lockdown was afgekondigd, ging de weekomzet met zo’n 80% naar beneden. Ik heb financieel bij tijd en wijle boeienkoning Harry Houdini moeten nadoen, maar nu lijkt het ergste nu achter de rug. De NOW-regeling van de overheid en hulp van de bank heeft ons geholpen. Komende tijd zal het nog zwaar zijn, omdat de omzet niet zomaar naar het niveau van voorheen zal gaan. Niettemin ben ik ervan overtuigd dat we dit overleven.”

Hoeveel mensen werken er bij Mocca d’Or?
“We hebben zo’n 85 medewerkers. Natuurlijk, door de lockdown moesten die allemaal vooral thuis blijven, en er was ook weinig werk om te doen. We hebben ook een buitendienst van zo’n dertig mensen. Die had van de ene op de andere dag niks meer te doen. Ook die mensen hebben zich de nodige zorgen gemaakt.”

Hoe gaat het jaar 2020 voor Mocca d’Or eruit zien, als we dat vanaf deze dag bekijken?
“Die 80% omzetdaling wordt bij de versoepeling van de maatregelen weer opgeheven, daar ga ik van uit. Mijn afnemers staan natuurlijk te springen om weer te beginnen. Ik schat dat over dit hele jaar genomen onze omzet met een derde zal zijn gedaald. Een extra bijkomstigheid is dat het grootste pand van ons bedrijf nét voor het begin van de coronacrisis flink was uitgebreid. Eind februari ging het verbouwde pand open. Twee keer zo groot, hier op een terrein waar ook een van de grote dc’s van Albert Heijn gevestigd is. Het was dus een extra klap voor ons: een forse investering in een uitbreiding die eind februari klaar was, net vóór de uitbraak van het coronavirus in ons land.”

Betalen je afnemers jou op tijd?
“Ja en nee. Dat loopt sterk door elkaar. De ene betaalt pas maanden later, een tweede betaalt direct bij levering, weer een ander betaalt zelfs vooruit. Het debiteurenrisico is dus heel wisselend.”

Hoe heb je het hoofd boven water weten te houden?
“Ten eerste is de buffer tot nu toe groot genoeg gebleken. Als de horecasluiting maanden langer had geduurd, had ik het nog niet zomaar geweten, hoor. Daarnaast, ik heb de afgelopen weken persoonlijk flink moeten interen. Het bedrijf was zonder meer gezond, maar dan opeens moet je je reserves gaan opeten, dat deed me best pijn. De vaste lasten blijven, daar kun je niet omheen. Ik heb allerlei variabele lasten meteen stopgezet. Dat zal jou in je rol als redacteur van een sectorblad vast pijn in de oren doen dat ik dit nu zeg, maar adverteren in horeca-vakmagazines was er niet meer bij. Eigenlijk heb ik meteen alle marketinguitgaven meteen stopgezet.”

Ja, helaas, ik weet wat je bedoelt. En hoe kijk je tegen jezelf aan, als ondernemer?
“Je wilt alleen al voor je zelfbeeld een ondernemer zijn die in goede tijden zijn bedrijf laat floreren en die in moeilijke tijden genoeg wendbaarheid en vindingrijkheid aan de dag legt om ook in zulke situaties het bedrijf overeind te houden. Ik ben het eens met mensen die zeggen: ‘never waste a good crisis’. Ik ben het ook eens met critici die ervoor waarschuwen dat de overheid nu ook steun biedt aan bedrijven het vóór deze crisis al moeilijk hadden.
Van de andere kant, ik heb me zeker ook de nodige zorgen gemaakt, want dit overvalt je wel degelijk. Je wilt een goede ondernemer zijn, maar ja, ben ik hiertegen opgewassen? Ik heb me gedurende deze periode voorgehouden dat ik in een andere crisis dit alles opgestart heb, dus dan moesten we dit ook kunnen overleven.”

Wat bedoel je met ‘een andere crisis’?
“Hier, waar ik nu zit, in Zwolle, was dit eerst ‘Koffiebranderij Algera’, sinds 1930. Ik heb Algera tien jaar geleden gekocht, toen de ergste conjunctuurpijn van de kredietcrisis aan het wegebben was, maar de eurocrisis zou daar nog op volgen. Het consumentenvertrouwen was in die periode ook niet best. En dat beïnvloedt de horeca. Toch ben ik ermee gestart. Met het nodige zelfvertrouwen dat je als ondernemer ook gewoon moet hebben. En dit bedrijf is succesvol geworden door pal naast de afnemers te gaan staan. We hebben onze afnemers altijd enorm gesteund. Die steun, die nadruk op een goede band met afnemers, is cruciaal geweest voor de groei van dit bedrijf. En die steun is ook nu weer cruciaal. ‘Samen krijgen we corona onder controle’, zie je overal. Dat geldt ook voor de economische klappen die daarmee gepaard gaan.” We moeten het samen doen. En dit bedrijf heeft dat altijd als adagium aangehouden, en dat scheelt in het gevoel dat je over deze periode hebt.”