Zakelijke klant jaagt online groei aan
Zakelijke klant jaagt online groei aan Shelflife

Zakelijke klant jaagt online groei aan

· leestijd 2 minuten Algemeen

Top-10 snelst groeiende FMCG-merken online op basis van absolute omzetgroei binnen de IRI Online read (YTD week 32 2017). De volledige top-50 is te vinden in het novembernummer van FoodPersonality en online op FP+

Steeds meer shoppers doen hun boodschappen online. Hoewel de voorspellingen van de groeicijfers verschillen, is iedereen het er over eens dat de online markt voor boodschappen sterk zal stijgen de komende jaren. In opdracht van FoodPersonality bracht IRI dit jaar voor het eerst in kaart welke merken binnen online supermarkten het snelst groeien. Wat blijkt? Vooral grote A-merken staan op het boodschappenlijstje van de online shopper en voor veel merken geldt dat (klein)zakelijke klanten nogal bepalend zijn voor het hoge groeitempo.
De 50 hardst groeiende merken realiseren samen een groei van €24,9 miljoen. Dat komt neer op een gemiddeld groeipercentage van maar liefst 32,5%. De top-50 merken goed zijn voor een omzetaandeel van 61,5%. Dat maakt duidelijk dat A-merken uiterst relevant zijn voor de online boodschappenmarkt. Vanuit de gedachte dat ‘online’ vooral een kanaal is voor routinematige aankopen, geldt dat het zaak is zo snel mogelijk een plaatsje op het online boodschappenlijstje te veroveren. De merken in de top 50 lijken daar in geslaagd.
RankMerkAbsolute groei (x € 1,000)% groei tov vorig jaar
1COCA-COLA€ 1.89243%
2CAMPINA€ 1.21851%
3DOUWE EGBERTS€ 1.07946%
4UNOX€ 1.04358%
5NUTRICIA€ 1.01348%
6LAY’S€ 87562%
7PAGE€ 78477%
8OPTIMEL€ 75952%
9HERTOG JAN€ 73664%
10HEINEKEN€ 73027%
Opvallend is dat de top-50 wordt gedomineerd door grote A-merken. Kennelijk kiest de consument online graag voor vertrouwde namen. Aan de andere kant investeren de grote A-merken zeer waarschijnlijk ook het meest in het online verkoopkanaal. Coca-Cola voert de lijst aan, gevolgd door Campina maar een bedrijf als Unilever is met maar liefst negen merken (Unox, Robijn, Lipton, Ola, Sun, Calvé, Becel, Knorr, Blue Band) vertegenwoordigd en is daarmee goed voor een groei van € 4,4 miljoen.
De analyse naar de belangrijkste groeifactoren van de merken wijst vaak in de richting van zakelijke bestellingen. Dan gaat het om bedrijven waar gezamenlijk wordt geluncht, kinderdagverblijven, sport- en schoolkantines en dergelijke. In het geval van nummer één Coca-Cola blijken het bijvoorbeeld vooral de blikjes te zijn die hard groeien. In geval van Douwe Egberts is de groei vooral afkomstig van pakken koffiebonen en gemalen koffie. En ook de groei van Unox die vooral wordt gedreven door Cup-a-Soup; al jaren een hardloper op kantoren. Dit betekent dus dat de groei van ‘online’ niet volledig ten koste gaat van de fysieke supermarkt, maar ook de concurrentie aangaan met groothandels als Sligro en Makro.
De vraag is hoe online retailers en A-merken in de toekomst verder aan de specifieke wensen van deze klein-zakelijke groeimarkt tegemoet kunnen komen. “Om de kansen te benutten is het essentieel  om de gehele online shopper journey goed te begrijpen, zowel van de consument als de zakelijke markt. Nog te vaak wordt een ‘offline’ strategie klakkeloos gekopieerd naar ‘online’, terwijl beide shoppingtrips totaal verschillend zijn”, aldus Sjanny van Beekveld, senior business consultant bij IRI Nederland. “Om een voorbeeld te noemen: terwijl shoppers in de supermarkt proberen het bedrag aan de kassa zo laag mogelijk te houden, focust men online vooral op het behalen van de minimale bestelhoogte.”
IRI Online Read

De Top 50 snelst groeiende FMCG-merken online is gebaseerd op de nieuwe IRI Online read. Deze bestaat uit de online verkopen van Albert Heijn, Jumbo, Plus, Deen, Etos, Gall&Gall, Plein.nl en Hema (voor wat betreft drogisterijartikelen). De data is gebaseerd op de harde scanningsgegevens van deze partijen, dus betreft geen steekproef of inschatting.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.