En zo krijgt de supermarkt nóg meer omzet binnen!

0
Leestijd: 3 minuten

Het zal niemand die de supermarktsector en die coronacrisis een beetje op de voet volgt, ontgaan zijn. Sinds maandag weten we van demissionair ‘corona-minister-president’ Rutte en ‘corona-minister’ De Jonge dat er in april zelftests op de markt zullen komen. Tests die je zelf thuis kunt doen, zonder dat er iemand uit de gezondheidszorg bij moet zijn.

En waar moeten mensen die zelftests dan kopen? In de supermarkt. Of bij de drogist.
Je zal maar Albert Heijn of Jumbo heten. Nog meer omzet in de levensmiddelensector! Kom maar op met dat spul!

Ja, maar waar anders dan? Dat is inderdaad een goede vraag. Waar anders… nou, de apotheek, misschien? Klopt. En dat is dan ook de derde detailhandelssoort waar die zelftests te koop zullen zijn.
Op zichzelf is het begrijpelijk, en al helemaal niet verwijtbaar, dat het kabinet voor de supermarkt, de drogist en de apotheek kiest. Want de supermarkt en de drogist behoren tot de winkels die ‘essentiële artikelen’ verkopen. En dat doen restaurants, speelgoedwinkels, discotheken, kledingwinkels, kroegen, pretparken en reisbureaus en wat dies meer zij niet.

Sommige uit dit rijtje zijn gesloten, weer anderen mogen op dit moment een klant tien minuten laten winkelen, of twee, of anders twee per etage en dat gaat straks weer om een grotere groep, allemaal ingewikkeld om te onthouden. Maar de supermarkten, die hebben al hun klanten nog, en ook nog met een vollere kar, want de Indische rijsttafel of de sirloin steak met frites en mediterrane salade of de tournedos met mousseline met groene groenten en paddenstoelen-kalfsjus die consumenten vóór maart vorig jaar in een restaurant bestelden, zijn inmiddels aankopen in de supermarkt. Ruim 8% omzet erbij in 2020, meldden marktonderzoekers als Nielsen en IRI enkele weken geleden.
Daar komt nu ook nog eens de zelftest bij.

Nou, om een idee te geven; in Duitsland is het al zo ver. Aldi Süd begon afgelopen weekend met de zelftests. Aldi is goedkoop, nietwaar? Ja, maar zo’n zelftest is niet iets waar Aldi mee stunt. Consumentenprijs: € 24,99. Daar kan qua kassa-aanslag geen goeie fles wijn of een groot pakje sigaretten tegenop. Bij Aldi was het meteen van: één test per klant. Maar dan nog. Het was meteen ‘op = op’ bij Aldi. Zaterdag in de namiddag geen zelftestje meer te krijgen. Lidl in Duitsland begon er eerst online mee, met een prijs van rond de € 21, maar dan meteen voor een verpakking van vijf zelftests. Dus het gaat wel hard omlaag zo. Maar dan nog.

Gisteren, vandaag of anders morgen, zo blijkt uit Duitse media, starten marktleider Edeka ermee en de nummer twee van de markt Rewe. Over die eventuele toeloop, afzet en omzet valt nog niks te zeggen.
Hoe dan ook, de supermarkten kunnen zich vergenoegen in een flinke extra omzet. De prijzen zijn stevig, de behoefte zal groot zijn. Niks naar een teststraat, zelf even thuis.
Rutte, De Jonge en de rest van het demissionaire kabinet hebben hiermee een extra instrument in handen gegeven van de supermarkt. We moeten ons proberen voor te stellen wat een restauranthouder die sinds maart van de steunregeling NOW gebruik maakt, hiervan vindt.

Is het daarmee alleen maar hoera, hoera, nog hogere kassa-aanslagen vanaf april voor de supermarkten? Nee. De keerzijde is natuurlijk dat er nu ‘shoppers’ naar binnen komen die twijfelen of ze corona hebben, en daarom een zelftest komen halen. Daarmee komen er vanaf april mensen de AH, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus etc. binnen die van wie het mondkapje en de anderhalve meter afstand echt van belang is. Want ze zijn of niet besmet, of juist wél. Een paar extra geel-zwarte stroken kunnen vanaf april geen kwaad.
En omwille van de beleefdheid ook een bedankbriefje aan de heren Rutte en De Jonge.

Want deze twee wijzen de supermarkt nog meer dan voorheen aan als de plek waar je als consument nog wél naartoe kunt. Even met enige fantasie: als je supermarkt, horeca, pretpark, reisbureau, museum, concertzaal, kledingwinkel even naast elkaar legt, dan kan het voor al die andere alleen nog maar erger als Rutte en De Jonge straks naast de GGD ook AH, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus e.a. aanwijzen als alternatieve vaccinatieplek. Winkelwagentje verplicht, ‘kom met max. 1 persoon’, en dan bij het cosmeticaschap… staat iemand te prikken… wel gratis. Die prik zou dan het eerste gratis artikel van een supermarkt zijn. En daarna; als je gevaccineerd bent, dat je als klant in een AH etc. wel uit kunt eten, maar nog steeds niet in de horeca. Gewoon, bij Allerhande Keukens van AH of een zithoekie van een Jumbo Foodmarkt of City etc., of anders aan de servicebalie, op anderhalve meter, of aan de statafel waar nu die desinfecteerflacons staan.

En besef: hier is niet eens voor gelobbyd, hè? Het wordt echt in de schoot geworpen.